Τα δύσκολα θέματα και το ασανσέρ των βάσεων!

Petite Perle 300×250

*Του Μανώλη Μετζάκη

Μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών των Πανελλαδικών Εξετάσεων την προηγούμενη Παρασκευή από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, θα μπορούσαμε να καταλήξουμε στα παρακάτω συμπεράσματα.

Να επισημάνουμε εδώ ότι τα συμπεράσματα αυτά δεν είναι απολύτως ασφαλή, μιας και το Υπουργείο δεν έχει πει ακόμα τον τελευταίο λόγο για τον αριθμό των θέσεων των εισαχθέντων κυρίως για κάποια από τα 127 νέα τμήματα που προέκυψαν μετά την κατάργηση των Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και την αναβάθμιση αυτών σε Πανεπιστήμια!

Ας εξετάσουμε όμως τα πράγματα ανά κατεύθυνση, αφού πρώτα δούμε τι έγινε με το κοινό για όλες τις κατεύθυνσεις μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Η Έκθεση είναι το μάθημα που συχνά διαψεύδει τις εκτιμήσεις των μαθητών σχετικά με τις αποδόσεις τους!  Οι μαθητές σχεδόν πάντα εξέρχονται απο τα εξεταστικά κέντρα κατενθουσιασμένοι πιστεύοντας πως έχουν γράψει περίφημα, κατι το οποίο βέβαια δεν ισχύει πάντα.  Ένα λόγος που το μάθημα αυτό εξετάζεται πάντα πρώτο στις Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι ο παραπάνω , πως συντελεί θετικότατα στην ψυχολογία των μαθητών για τα υπόλοιπα μαθήματα που καλούνται να δώσουν εξετάσεις !

Φέτος περίπου το 17% των μαθητών έγραψε κάτω από την βάση και μόνο το 1,5% έγραψε πάνω από το 18!!!

Οι 83 στους 100 μαθητές έγραψαν πάνω από το 10 με την πλειονότητα να κινείται μεταξύ 13 και 16 κάτι που δείχνει πώς φέτος η Έκθεση, σε συνδυασμό με τα άλλα μαθήματα που ήταν δυσκολότερα από πέρυσι, δεν θα παίξει τον ρυθμιστικό παράγοντα για την εισαγωγή στις υψηλόβαθμες σχολές. Όταν οι μαθητές έγραφαν πάνω από 19 στα τρία μαθήματα της ειδικότητας τους, τις θέσεις στις υψηλόβαθμες σχολές έπαιρναν αυτοί που είχαν γράψει τον καλύτερο βαθμό στην Έκθεση.

Αναφορικά τώρα με τα μαθήματα των κατευθύνσεων, στο πρώτο επιστημονικό πεδίο των Ανθρωπιστικών σπουδών οι βαθμολογίες δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερες μεταβολές σε σχέση με πέρυσι, αν εξαιρέσει κανείς τις χαμηλότερες βαθμολογίες στο μάθημα των αρχαίων Ελληνικών κάτι που περιμένουμε να «ρίξει» λίγο τις βάσεις κυρίως στις χαμηλόβαθμες σχολές.

Επίσης, σημαντικός παράγοντας που θα καθορίσει τις βάσεις στο πεδίο αυτό και θα τις οδηγήσει σε πτώση, κάτι που δεν θα ισχύσει τόσο για τις υψηλόβαθμες σχολές και κυρίως για την νομική και την ψυχολογία, είναι ο χαμηλότερος σε σχέση με πέρυσι αριθμός των υποψηφίων. Οι υποψήφιοι φέτος στην ομάδα αυτή είναι περίπου 3000 λιγότεροι από πέρυσι!

Στο δεύτερο επιστημονικό πεδίο των θετικών σπουδών τα αποτελέσματα των υποψηφίων Πανελλαδικά έδειξαν τις χαμηλότερες βαθμολογίες των τελευταίων χρόνων!

Για παράδειγμα να αναφέρουμε πως στο μάθημα της Χημείας πέρυσι πάνω από 19 έγραψαν 3200 μαθητές ενώ φέτος μόνο 400!!!

Στο μάθημα της φυσικής παρατηρείται μία ανάλογη πτώση όπως επίσης και στα μαθηματικά.

Έτσι , περιμένουμε μια μικρή πτώση της τάξης των 200-300 μορἰων στις περιζήτητες σχολές και μια μεγάλη, πρωτοφανή, πτώση στις μεσαίες και χαμηλόβαθμες σχολές που σε πολλές περιπτώσεις πιθανότατα να ξεπεράσει και τα 1000 μόρια!!!

Ένας ακόμα λόγος που θα επηρεάσει τις βάσεις και θα τις ωθήσει σε πτώση , είναι η αύξηση των θέσεων σε αρκετά τμήματα. 

Στις ιατρικές σχολές θα έχουμε επίσης πτώση και η ιατρική Αθηνών θα χάσει το «ψυχολογικό» όριο των 19000 μορίων. Η πολύ δύσκολη Χημεία και Φυσική που αναφέραμε παραπάνω θα έριχναν και σε αυτό το πεδίο τις βάσεις πάνω από 1000 μόρια αλλά η «εύκολη» Βιολογία ήρθε να αντισταθμίσει τα πράγματα και έτσι αναμένουμε μια πτώση της τάξης των 300 μορίων! Οι αριστούχοι για φέτος στο μάθημα της βιολογίας είναι περίπου 2600 όταν πέρυσι ήταν μόνο 1100!

Εδώ αδικούνται οι μαθητές της θετικής κατεύθυνσης που έδωσαν Μαθηματικά, και στόχευαν σε κοινές σχολές με αυτές που βρίσκονται και στην ομάδα των σχολών υγείας. Οι μαθητές εξετάστηκαν στα ίδια θέματα Φυσικής και Χημείας, αλλά η μεγάλη διαφορά δυσκολίας μεταξύ Μαθηματικών και Βιολογίας δίνει μεγάλο πλεονέκτημα σε αυτούς τους μαθητές που εξετάστηκαν στο μάθημα της Βιολογίας. Για παράδειγμα ένας μαθητής που στόχευε στο «Χημικό» και εξετάστηκε στα Μαθηματικά βρίσκεται σε πιο μειονεκτική θέση από ένα μαθητή που στόχευε στην ίδια σχολή και εξετάστηκε στη Βιολογία!

Στο τελευταίο πεδίο των σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής τα πράγματα είναι και εδώ μπερδεμένα!

Στα Μαθηματικά οι μαθητές έγραψαν αισθητά καλύτερα από πέρυσι και σε Οικονομία και Πληροφορική λίγο καλύτερα, κάτι που θα περίμενε κανείς να οδηγήσει σε αύξηση των βάσεων.

Αυτό  όμως δεν περιμένουμε να συμβεί γιατί η μεγάλη αύξηση των θέσεων σε αυτό το πεδίο θα συγκρατήσει τις βάσεις στα περυσινά επίπεδα με μικρές αυξήσεις στις υψηλόβαθμες σχολές. Αναμένεται βέβαια πτώση στις μεσαίας και χαμηλής κλίμακας σχολές του πεδίου.

Η συμπλήρωση λοιπόν του μηχανογραφικού, η οποία πρέπει να γίνει μέχρι τις 15 Ιουλίου, όπως έχουμε αναφέρει σε προγενέστερο άρθρο, θα είναι ένας γρίφος για δυνατούς λύτες !

Μαθητές και γονείς, σε συνεργασία με ειδικούς, πιο πολύ από κάθε άλλη φορά, θα πρέπει να μελετήσουν καλά όλες τις προϋποθέσεις και τα νέα δεδομένα που υπάρχουν και μετά από πολύ σκέψη να συμπληρώσουν και να οριστικοποιήσουν το μηχανογραφικό!

Υπενθυμίζεται ότι, οι υποψήφιοι που θα υποβάλουν μηχανογραφικό δελτίο, πρέπει να απευθυνθούν στο λύκειό τους για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password). Με αυτόν τον προσωπικό κωδικό θα μπορούν να επισκέπτονται την ηλεκτρονική διεύθυνση του υπουργείου παιδείας: http://exams.it.minedu.gov.gr, όπου θα μπορούν να συμπληρώσουν, αποθηκεύσουν και τελικά να οριστικοποιήσουν το μηχανογραφικό τους!!!

Εύχομαι σε όλους τους μαθητές , τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς που βοηθάμε τα παιδιά, μια καλή συμπλήρωση των μηχανογραφικών δελτίων !

Και ας μην ξεχνάμε πως εκτός από το πιο κατά γενική ομολογία επικερδές για τα παιδιά, οφείλουμε να τα ακούμε προσεκτικά για το τι είναι αυτό που θέλουν να κάνουν στην ζωή τους και τι είναι αυτό που θα τα κάνει ευτυχισμένα !

*Ο Μανώλης Μετζάκης είναι Διευθυντής του Φροντιστηρίου ΚΥΚΛΟΣ στο Γάζι

Ροή ειδήσεων - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ