Εκμάθηση κρητικής λύρας από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Γαζίου

Petite Perle 300×250

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Γαζίου στην προσωπική του σελίδα αναφέρει:

"Η κρητική λύρα είναι τρίχορδο, τοξωτό μουσικό όργανο, που κατέχει την κεντρική θέση στην παραδοσιακή μουσική της Κρήτης. Το μαντολίνο είναι οκτάχορδο μουσικό όργανο. Η καταγωγή του προέρχεται από την μεσαιωνική μαντόλα .Η κρητική λύρα προσομοιάζει έντονα τη βυζαντινή λύρα, δηλαδή τη λύρα του Βυζαντίου. Συνήθως η κατασκευή της λύρας ήταν έργο του ίδιου του οργανοπαίχτη, που την ταίριαζε, στα δικά του πατήματα, δηλαδή στον δικό του χειρισμό. Η παλιά λύρα διατηρούσε το παραδοσιακό ωοειδές σχήμα μέχρι τα 1920-1930 .Ένας σπουδαίος συνθέτης και σολίστας στην κρητική λύρα υπήρξε ο Κώστας Μουντάκης . Το έργο του είναι μεγάλο και σεβαστό. Η μεγάλη του όμως αγάπη ήταν η διδασκαλία. Οι μαθητές του σήμερα βρίσκονται στην κορυφή του Κρητικού καλλιτεχνικού στερεώματος.

Η μέθοδος Κρητικής λύρας έχει γραφτεί από τον Κώστα Μουντάκη και το γιο του Μάνο, η οποία σημειωτέον δεν περιέχει παρτιτούρες, σε μια προσπάθεια απλοϊκής επεξήγησης και προσέγγισης του οργάνου με βάση την εμπειρία ετών. Δεν διδάσκω πεντάγραμμο, είχε πει ,αλλά με τον δικό μου τρόπο, στα δάχτυλά τους, τους δείχνω που είναι ο κάθε τόνος. Έτσι μαθαίνουν εύκολα όταν τους τραγουδώ τις νότες. Θέλω μαζί με την τεχνική να καλλιεργούν και την ψυχική τους ευαισθησία. Όχι πράγματα σε καλούπια …Πρέπει ο κάθε λαϊκός μουσικός που εκφράζεται με το συναίσθημα και το ένστικτό του να δημιουργεί ανάλογα με την ψυχική του διάθεση τον χαρακτήρα του, τα γεννήματά του. Να βάλει τον εαυτό του μέσα. Αυτό του δίνω εγώ να καταλάβει. Εγώ θα του πω τι; βάσεις, θα του δείξω τις ρίζες, κι ας τόνε. Δεν τον καθηλώνω…».


Η κρητική λύρα και το μαντολίνο έχουν βασικές επτά νότες
Ο μαθητής πριν ακόμη αρχίζει να παίζει τραγούδια πρέπει να μάθει τρεις ασκήσεις.
Πρώτη, να κινεί ελεύθερα το δοξάρι πάνω στην λύρα ,αυτή είναι η βασικότερη άσκηση του μαθητή .(σπάσιμο του καρπού στο δεξί χέρι)
Η δεύτερή άσκηση είναι να μάθει τις νότες παίζοντάς τις και να τις λέει δυνατά και τραγουδιστά όπως ακριβώς μεταδίδονται από το όργανο, χρησιμοποιώντας την διάρκεια στο δοξάρι και πατώντας με το κατάλληλο δάκτυλο την νότα σωστά.(κάθε νότα έχει και το δικό της δάκτυλο).
Τρίτη άσκηση την εφάρμοσα εγώ πρώτος μετά από πολύχρονης εμπειρίας μου στην μάθηση, λύρας και μαντολίνου (Μανούσος Σταυρακάκης)
Όταν ο μαθητής έχει ολοκληρώσει την μάθηση των παραπάνω ασκήσεων τότε αρχίζει να μαθαίνει και να χρησιμοποιεί γρήγορα τους ρυθμούς , αυτό έχει να κάνει με την ευχέρεια και συγχρονισμό των δαχτυλιών με το δοξάρι του μαθητή.
Με τις τρεις βασικές ασκήσεις ,ο μαθητής έχει μάθει να αναγνωρίζει τον ήχο που βγάζει η κάθε νότα ,να είναι ελεύθερα τα χέρια του πάνω στο όργανο, και να παίζει γρήγορα τους ρυθμούς.
Μετά από αυτά τα τρία βασικά βήματα αρχίζει η εκμάθηση της παραδοσιακής μουσικής.Κάθε Τετάρτη από τις 4-8 στο χώρο του συλλόγου πληροφορίες και δηλώσεις συμμετοχής στο 2810821544 κάθε απόγευμα."

Ροή ειδήσεων - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ