ΑΝΑΛΥΤΙΚΟΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Petite Perle 300×250

Αναλυτικός σχολιασμός θεμάτων Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας από το φροντιστήριο «Κύκλος».

Γενικό σχόλιο : Το θέμα των φετινών Πανελληνίων στην Νεοελληνική Έκθεση και τη Λογοτεχνία κρίνεται ως απρόβλεπτο ως προς τη θεματολογία του και δύσκολο ως προς τη διαχείρησή της από τους μαθητές, καθώς το βασικό θέμα ήταν η αξία της λογοτεχνίας για τους νέους, η θέση της στη ζωή τους και στον ελεύθερο χρόνο τους. Το θέμα αυτό δεν σχετίζεται με τα ενδιαφέροντα και δεν ανταποκρίνεται στα βιώματα των περισσότερων μαθητών οι οποίοι ως έφηβοι δραστηριοποιούνται κατα κανόνα στο χώρο της τεχνολογίας!

Αναλυτικότερα :

Θέμα Α . Περίληψη : Η περίληψη ήταν αποσπασπασματικού χαρακτήρα, ήταν όμως βατή.

Θέμα Β.

Β1. Ζητήθηκε από τους μαθητές η επαλήθευση ή διάψευση με αναφορές στα κείμενα. Η άσκηση δεν είχε κάποια ιδιαίτερη δυσκολία.

Β2. 1ο και 2ο ερώτημα. Το πρώτο ερώτημα αφορούσε την κατανοήση του κειμένου ως προς τον τρόπο που ο συγγραφέας επιχειρεί την ευαισθητοποίηση του αναγνώστη σχετικά με τη λογοτεχνική ανάγνωση και οι μαθητές καλούνταν να τεκμηριώσουν την απάντησή τους με αναφορές σε δύο σημεία στίξης και δύο σχήματα λόγου. Το δέυτερο υποερώτημα αφορούσε την επικοινωνιακή λειτουργία του ερωτήματος στην 5 η παράγραφο. Οι εκφωνήσεις των  ερωτημάτων ήταν ξεκάθαρες ενώ αποτελούν από τις βασικότερες ενότητες της θεωρίας που διδάσκονται τα παιδιά.

Β3. Όσον αφορά το θέμα αυτό ζητήθηκε η κατανοήση συγκεκριμένης παραγράφου και η ανάπτυξη νέας παραγράφου σχετική με την μάχη του ανθρώπου με τον χρόνο. Η κατανόηση της παραγράφου του κειμένου ήταν σχετικά απαιτητική και απαιτούσε από το μαθητή ιδιαίτερη προσοχή και εμβάθυνση στο δοκίμιο.

Θέμα Γ1. Το τρίτο θέμα αφορούσε το κείμενο της λογοτεχνίας στο οποίο έπρεπε με τρεις αναφορές σε κειμενικούς δείκτες να τεκμηριώσουν το θέμα του ποιήματος. Ταυτόχρονα ζητήθηκε από το μαθητή να αναφερθεί στο ρόλο που έχει η ποίηση στην προσωπική ζωή των μαθητών. Εδώ τα πράγματα περιπλέκονται, καθώς οι μαθητές οι οποίοι εκ των πραγμάτων και λόγω του νεαρού της ηλικίας τους δεν ασχολούνται με τη λογοτεχνία και πόσο μάλλον με την ποίηση! Με αυτό τον τρόπο οι συντάκτες των θεμάτων ώθησαν τους μαθητές στο να απορρίψουν το ρόλο της ποίησης στην προσωπική τους ζωή ενώ ορισμένοι «αναγκάστηκαν» να αναφερθούν σε πλαστά γεγονότα. 

Θέμα Δ. Τέλος,  το ζητούμενο της έκθεσης σχετίζεται με θεματική ενότητα της Α λυκείου (η αξία του βιβλίου) και της Β λυκείου (η διαχείριση του ελεύθερου χρόνου). Παράλληλα ενώ το κείμενο που κλήθηκαν να αναπτύξουν αποτελεί άρθρο για το ιστολόγιο του σχολείου, ζητήθηκε και η προσωπική εμπειρία των μαθητών για τη σχέση τους με την ανάγνωση βιβλίων. Αυτό δυσκόλεψε ιδιαίτερα τους μαθητές, καθώς από τη θεωρία γνωρίζουν ότι το άρθρο απαιτεί αντικειμενικότητα ειδικά όσον αφορά την ανάπτυξη του κυρίως θέματος. Στην περίπτωσή μας όμως το κυρίως θέμα απαιτούσε χρήση πρώτου προσώπου και υποκειμενικότητα.

Ροή ειδήσεων - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ