Προτεινόμενες απαντήσεις από το φροντιστήριο Κύκλος στα θέματα των ΕΠΑΛ

Petite Perle 300×250

Ενδεικτικές απαντήσεις δίνει το φροντιστήριο Κύκλος στα σημερινά θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας για τους υποψήφιους των ΕΠΑΛ

Προτεινόμενες απαντήσεις

Α. Μη λογοτεχνικό κείμενο

1η Δραστηριότητα

Α1. Σύμφωνα με τον αρθρογράφο του κειμένου η καθιέρωση του εορτασμού της Παγκόσμιας Ημέρας Νερού συνιστά αδήριτη ανάγκη τόσο για να υπενθυμίζει την σημασία του στη ζωή όσο και για λόγους συμβολικούς. Το νερό, σημειώνει, πως  παρόλο που αποτελεί δεδομένο στοιχείο για το δυτικό κόσμο, είναι δυσπρόσιτο για εκατομμύρια ανθρώπους. Για όλους, λοιπόν, εκείνους τους συνανθρώπους μας αλλά και για τα ζώα που πασχίζουν καθημερινά να το φτάσουν για να μπορέσουν να επιβιώσουν είναι επιβεβλημένη η ανάδειξή του σε παγκόσμια προτεραιότητα.

2η Δραστηριότητα

Α2. Ενδεικτικός τίτλος :

Η παγκόσμια κρίση του νερού : Ένας στους τέσσερις διψάει !

Ο τίτλος αυτός συμπεριλαμβάνει το κεντρικό νόημα του κειμένου. Ταυτόχρονα ευαισθητοποιεί τον αναγνώστη καθώς με ένα πραγματικό στατιστικό στοιχείο αποδίδεται η τεράστια διάσταση του προβλήματος. Τέλος, το θαυμαστικό προσδίδει στον τίτλο δραματικότητα και ένταση.

(εναλλακτικά οι εξεταζόμενοι θα μπορούσαν να συντάξουν τίτλους που περιέχουν : συναισθηματικά φορτισμένες λέξεις, χιούμορ, ειρωνεία, μεταφορική χρήση της γλώσσας, σημεία στίξης )

Α3. Με τη χρήση του α' πληθυντικού προσώπου ο συγγραφέας προσδίδει στο κείμενο συλλογικότητα και ευαισθητοποιεί τους αναγνώστες, καθώς το πρόβλημα αφορά τους πάντες. Ταυτόχρονα, το κείμενο γίνεται πιο άμεσο, ζωντανό και παραστατικό. Τέλος, το ύφος αποπνέει οικειότητα.

Α4. Συνώνυμα :

Α) διεθνής = παγκόσμια

Β) ταλαιπωρημένες = βασανισμένες

Γ) εστίες = σπίτια

Δ) κρούουν = χτυπούν

Ε) μόλυνση = ρύπανση

Στ) επιδεινώσουν = χειροτερεύσουν

3η δραστηριότητα

Α5.

Προσφώνηση προς τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριες

Πρόλογος  (εισαγωγή στο θέμα με αφόρμηση από την Παγκόσμια Ημέρα για το Νερό)

Κ. Θέμα – Τρόποι με τους οποίους οι νέοι μπορούν να προστατέψουν το υδάτινο στοιχείο

-Ένταξη σε εθελοντικές ομάδες (εθελοντική ομάδα του σχολείου, τοπικές εθελοντικές ομάδες,  μη κυβερνητικές οργανώσεις κ.α). Σε αυτές θα μπορέσει να υπάρξει πληρέστερη ενημέρωση για το υδάτινο στοιχείο και τα προβλήματα που σχετίζονται με αυτό αλλά και δραστηριοποίηση (πχ. καθαρισμοί ακτών, προστασία θαλάσσιας πανίδας κ παράκτιων οικοσυστημάτων ) 

– Διοργάνωση σχολικών εκδηλώσεων με στόχο την ενημέρωση και την ευαισθητοποίση όσων περισσότερων γίνεται σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα του υδάτινου κόσμου κ της παγκόσμιας κρίσης του νερού.

–  Περιορισμός του περιβαλλοντικού αποτυπώματος (πχ μείωση των πλαστικών μιας χρήσης τα οποία καταλήγουν στις θάλασσες και τους ωκεανούς κατά εκατομμύρια ετησίως).

– Διαμαρτυρίες για τις ανθρωπογενείς δραστηριότητες οι οποίες είναι καταστροφικές για τα υδάτινα οικοσυστήματα αλλά και υπέρ του ανθρώπινου δικαιώματος της πρόσβασης σε νερό.

-Καθημερινές μικρές ενέργειες που όμως μπορεί να κάνουν τη διαφορά (πχ η χρήση του νερού της βρύσης με μέτρο).

Επίλογος (Σύνοψη – Συμπέρασμα – Προτροπή )

Αποφωνηση

Β. Λογοτεχνικό Κείμενο

Β1. Ο Μαρκοβάλντο δίνει μια υπόσχεση στον εαυτό του : να καταφέρει να προσφέρει στη οικογένειά τουκαθαρή, αγνή τροφή. Ξεκινά λοιπόν να ψάχνει με ένταση ένα καθαρό σημείο στο ποτάμι που διασχίζει την πόλη, μέχρι που τελικά το επιτυγχάνει. Η ανακάλυψη του αυτή του προκαλεί ιδιαίτερη χαρά και αγοράζει εξοπλισμό ψαρέματος. Στο τέλος, παρόλο που έχει καταφέρει να πιάσει αρκετά ψάρια, ένας περαστικός τον ενημερώνει πως το ποτάμι έχει μολυνθεί, και το εγχείρημά του αποτυγχάνει.

2η δραστηριότητα

Β2.α)

Περιγραφή : «Έπαιρνε τα μονοπάτια … που θύμιζε λίμνη στα βουνά». (2η παράγραφος)

Διάλογος : « – Έι, εσείς! – σε μια καμπή της όχθης, …  – Πέταξέ τα αμέσως, αλλιώς θα σου τα κατάσχω!».

Μονόλογος : «Όλες μου οι προσπάθειες… χέρια των κερδοσκόπων» (1η παράγραφος)

Β2.β)Παρομοίωση : «… σαν μια μικρή ήσυχη λεκάνη- …»: Με τη χρήση της παρομοίωσης ζωντανεύει η γαλήνη της περιοχής και το χωρίο αποκτά ζωντάνια, παραστατικότητα και λυρικότητα. Ταυτόχρονα,  το νόημα του συγκεκριμένου σημείου γίνεται πιο κατανοητό.

Β3.

Σκέψεις :

άνθρωποι που στοχεύουν αποκλειστικά στο ατομικό τους συμφέρον, δεν διστάζουν , προκειμένου να επιτύχουν, να λειτουργήσουν εις βάρος άλλων.

η κατάσταση που βίωσε ο Μαρκοβάλντο, είναι παρόμοια με πολλές καταστάσεις που ζουν οι άνθρωποι των πόλεων σήμερα.

-οι άνθρωποι που έχουν ζήσει στη φύση εκτιμούν την αγνότητα της και την σέβονται σε αντίθεση με τους ανθρώπους των πόλεων που συμβιβάζονται με το μολυσμένο περιβάλλον η ακόμη χειρότερα προκαλούν τη μόλυνση και οι ίδιοι.

– η εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου να προσφέρει στην οικογένειά του οτιδήποτε μπορεί και να βελτιώσει το βιοτικό τους επίπεδο.

Συναισθήματα :

-Συμπόνια για τον άνθρωπο αυτό ο οποίος προσπαθεί με όλη του τη δύναμη για μια καλύτερη ζωή για εκείνον και την οικογένειά του

– Απογοήτευση που εκείνοι που έχουν την ισχύ καθορίζουν τις τύχες των αδύναμων ανθρώπων

– Ανησυχία για την καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος

Επιμέλεια θεμάτων

Ελευθερία Κονσολάκη

Ροή ειδήσεων - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ