Το "μεγάλο καλώδιο" είναι μόνο η αρχή για τον ΑΔΜΗΕ – Τα νέα έργα και το σχέδιο για τις ΑΠΕ

Petite Perle 300×250

Για πρώτη φορά τα σενάρια για την αποθήκευση ενέργειας

Έληξε την Παρασκευή, το χρονικό περιθώριο που είχε δώσει ο ΑΔΜΗΕ, για τη δημόσια διαβούλευση επί του Προκαταρκτικού Σχεδίου του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΕΣΜΗΕ, περιόδου 2022 – 2031.

Όπως και στο προηγούμενο σχέδιο έτσι και σε αυτό, η Κρήτη είναι σε πρώτο πλάνο καθώς τα σχέδια δεν σταματούν με την ηλεκτρική διασύνδεση του νησιού με τη διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα.
Απαιτούνται συνοδά έργα που θα υποστηρίξουν τη σύνδεση, όχι μόνο για την κάλυψη των αναγκών της ενέργειας του νησιού αλλά και την εξαγωγής της.

Σε αυτό το σημείο για πρώτη φορά γίνεται λόγος για αποθήκευση ενέργειας στην Κρήτη, όχι μόνο για εφεδρεία όπως προκύπτει από το ΔΠΑ.
Είναι ήδη γνωστό ότι το υπουργείο Ενέργειας και ο ΑΔΜΗΕ σχεδιάζουν την ανάπτυξη ΑΠΕ με ένα τεράστιο μέγεθος της τάξης των 1080 ΜW χωρίς όμως να έχει διευκρινιστεί ακόμα αν αυτή η δυνατότητα αξιοποιηθεί στο έπακρο. Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι μέσα στους σχεδιασμός αναφέρεται η παραμονή τοπικά μονάδων παραγωγής ενέργειας.

Ο ΑΗΣ Λινοπεραμάτων παραμένει στο πλάνο με αλλαγές στις γραμμές μεταφοράς. Στις ενότητες για την Κρήτη γίνονται εκτενείς αναφορές στις Ευρωπαϊκές Οδηγίες που αναγκάζουν στο δραστικό περιορισμό των ρυπογόνων μονάδων. Η σύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα της Κρήτης αυτόν τον σκοπό εξυπηρετεί μεταξύ άλλων, αλλά όχι μόνο αυτόν.
Ο πρώην υπουργός Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης είχε δεσμευτεί για κλείσιμο του ΑΗΣ μετά το 2023.

Στο παρόν σχέδιο αναφέρονται οι δεσμεύσεις για δραστική μείωση της λειτουργίας των μονάδων παραγωγής αλλά δεν ξεκαθαρίζονται με απόλυτη σαφήνεια ορισμένα σημεία. Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι ενισχύεται η μονάδα στον Αθερινόλακκο ενώ έργα θα γίνουν και στην Κορακιά. Μέσα στο σχέδιο αναπτύσσεται επίσης ο στρατηγικός σχεδιασμός για τις διεθνείς συνδέσεις ενώ ιδιαίτερη αναφορά γίνεται, επίσης, στα υπεράκτια αιολικά πάρκα ως γενική φιλοσοφία.

Τι προβλέπει το προκαταρκτικό σχέδιο για την Κρήτη

Το σχέδιο αναπτύσσεται σε 183 σελίδες με αναλυτικά στοιχεία με πολλά στοιχεία να αφορούν στην Κρήτη.
Ο ΑΗΣ Λινοπεραμάτων, η Δαμάστα και η Κορακιά εκ των πραγμάτων συμπεριλαμβάνονται σε αυτό, σε πολλές αναφορές. Η "Φωνή του Μαλεβιζίου" επιγραμματικά παραθέτει ορισμένα σημαντικά στοιχεία, επί του προκαταρκτικού σχεδίου και άλλα που δεν ήταν γνωστά μέχρι σήμερα. Ο ΑΔΜΗΕ αναφέρει ότι μετά τη λήξη της δημόσιας διαβούλευσης, θα δημοσιοποιήσει:
τον κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών οι οποίες υποβλήθηκαν, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του, τις απόψεις του ΑΔΜΗΕ επί των παρατηρήσεων των συμμετεχόντων στην δημόσια διαβούλευση και την τελική πρόταση του ΑΔΜΗΕ.


Οι περιορισμοί για Λινοπεράματα – Αθερινόλακκος

«Ένας κρίσιμος παράγοντας ο οποίος προέκυψε πρόσφατα είναι η θέση σε ισχύ της νέας περιβαλλοντικής νομοθεσίας (Οδηγίες 2010/75/ΕΕ και 2015/2193/ΕΕ) για τις Μεγάλες και Μεσαίες Εγκαταστάσεις Καύσης, οι οποίες θα επηρεάσουν σημαντικά τον τρόπο ηλεκτροδότησης των Μη Διασυνδεμένων Νησιών ( ΜΔΝ) τα επόμενα έτη. Ειδικότερα, την 31.12.2019 λήγει η εξαίρεση του Άρθρου 34 της Οδηγίας 2010/75/ΕΕ περί βιομηχανικών εκπομπών (ΙΕD) για τις Μονάδες Καύσης, οι οποίες αποτελούν τμήμα Μικρού Απομονωμένου Συστήματος. Συνεπώς, από την ημερομηνία αυτή:
οι Ατμοηλεκτρικές Μονάδες του ΑΗΣ Αθερινόλακκου θα μπορούν να λειτουργούν μόνο με την τήρηση πολύ αυστηρών Οριακών Τιμών Εκπομπής, για την επίτευξη των οποίων απαιτούνται σημαντικές περιβαλλοντικές επενδύσεις ή/και αλλαγή καυσίμου,
Οι Ατμοηλεκτρικές Μονάδες του ΑΗΣ Λινοπεραμάτων με ισχύ μεγαλύτερη των 50 MWth, θα μπορούν να λειτουργήσουν μόνο 1500 ώρες ετησίως και αυτές μόνο με μαζούτ με περιεκτικότητα σε θείο <0,5 % κ.β. και
Οι Αεριοστροβιλικές Μονάδες αθροιστικής ισχύος μεγαλύτερης των 50 MWth σε κοινή καπνοδόχο δε θα μπορούν να λειτουργούν με καύσιμο ντίζελ περισσότερο από 500 ώρες ετησίως.
Από το 2021, για τις Μηχανές Εσωτερικής Καύσης οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της IED θα πρέπει πλέον να τηρούνται και τα επίπεδα εκπομπών του Εγχειριδίου Βέλτιστων Διαθέσιμων Τεχνικών (ΒΔΤ) για τις Μεγάλες Εγκαταστάσεις Καύσης.
Παράλληλα, η πρόσφατα εκδοθείσα Οδηγία 2015/2193/EE (MCPD, αφορά σε Μονάδες Παραγωγής ισχύος l <MWth< 50) καθιστά πρακτικά αδύνατη τη λειτουργία για περισσότερες από 500 ώρες ετησίως των Μονάδων οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της (δηλ. όλων σχεδόν των Μονάδων οι οποίες λειτουργούν σε ΑΣΠ και ΤΣΠ των μικρότερων Νήσων) από το έτος 2025 για τις νέες και από το έτος 2030 για τις υφιστάμενες Μονάδες τους.
Οι υποχρεώσεις οι οποίες προκύπτουν από τις ως άνω Οδηγίες θέτουν ένα κρίσιμο θέμα στρατηγικής απόφασης για τον βέλτιστο τρόπο ηλεκτροδότησης των ΜΔΝ, επιλέγοντας είτε τη διασύνδεσή τους με το ηπειρωτικό σύστημα (ή/και μεταξύ τους) ή την αυτόνομη ανάπτυξή τους με αντικατάσταση των μονάδων τους και αλλαγή του τύπου καυσίμου, εάν αυτό κριθεί τεχνο – οικονομικά εφικτό.

Το 2023 η σύνδεση

Σε εξέλιξη βρίσκονται επίσης τα έργα της διασύνδεσης της Κρήτης, τα οποία είναι ιδιαίτερης σημασίας, λόγω των υψηλών φορτίων (ενέργεια και ισχύς) της Νήσου και λόγω του πλουσίου δυναμικού ΑΠΕ το οποίο διαθέτει. Ειδικότερα ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί το έργο Κρήτη – Φάση Ι της AC διασύνδεσης Κρήτη – Πελοπόννησος, όπου εντός του 2020 ηλεκτρίστηκε το ένα εκ των δύο κυκλωμάτων, με προβλεπόμενο χρόνο ηλέκτρισής του δεύτερου κυκλώματος εντός του πρώτου τριμήνου του 2021. Παράλληλα, μέσω της θυγατρικής εταιρείας του «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION Α.Ε.Ε.Σ.» ολοκληρώθηκε η διαγωνιστική διαδικασία για την ανάδειξη των αναδόχων για τα καλώδια και για τους μετατροπείς του έργου Κρήτη – Φάση ΙΙ της DC διασύνδεσης Κρήτη – Αττική και πλέον το έργο βρίσκεται στη φάση των αναλυτικών μελετών εφαρμογής με εκτιμώμενο χρόνο για την ολοκλήρωσή του το έτος 2023.

Στην κατεύθυνση αυτή ο ΑΔΜΗΕ, ήδη στο πλαίσιο προηγούμενων αλλά και του παρόντος Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης συμπεριέλαβε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης νησιωτικών διασυνδέσεων που περιλαμβάνει τα μεγαλύτερα εκ των νησιών του Αιγαίου (Κρήτη, Κυκλάδες, Δωδεκάνησα, Βορειοανατολικό Αιγαίο). Όπως είναι γνωστό εκτός από τα Ιόνια νησιά και νησιά στο σύμπλεγμα των Κυκλάδων που έχουν διασυνδεθεί, βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη τα έργα της ηλεκτρικής διασύνδεσης της νήσου Κρήτης ενώ πλέον έχουν σχεδιαστεί οι νησιωτικές διασυνδέσεις που καλύπτουν γεωγραφικά το σύνολο του Αιγαίου.

Η ανάπτυξη των ηλεκτρικών διασυνδέσεων πέρα από την άρση της ηλεκτρικής απομόνωσης των νησιών θα δώσει παράλληλα τη δυνατότητα σημαντικής ανάπτυξης σταθμών ΑΠΕ.
Ωστόσο ο σχεδιασμός αυτός με βάση το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο επικεντρώνεται στις ανάγκες διασύνδεσης των νησιών για την εξυπηρέτηση της ζήτησης με τις δυνατότητες ανάπτυξης ΑΠΕ να προκύπτουν ως συνεπαγόμενο όφελος των σχεδιαζόμενων διασυνδέσεων.

Η επέκταση του Διασυνδεδεμένου Συστήματος Μεταφοράς στο νησιωτικό χώρο δημιουργεί τις προϋποθέσεις και καθιστά περισσότερο εφικτή τη δυνατότητα ανάπτυξης υπεράκτιων αιολικών πάρκων δεδομένου ότι μειώνει σημαντικά τις αποστάσεις για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας από την πηγή παραγωγής σε σημεία σύνδεσης του Συστήματος, καθιστώντας οικονομικοτεχνικά βιώσιμες νέες περιοχές για την ανάπτυξη υπεράκτιων έργων ΑΠΕ. Το γεγονός αυτό αποτελεί μια σημαντική εξέλιξη, καθώς για την επίτευξη των στόχων με βάση τη διεθνή πρακτική και πρόσφατες τεχνολογικές εξελίξεις διαφαίνεται ως προοπτική η δυνατότητα υλοποίησης υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων στον Ελληνικό θαλάσσιο χώρο.

Αποθήκευση ενέργειας

Οι αποθηκευτικοί σταθμοί ηλεκτρικής ενέργειας συμβάλλουν μέσω των μονάδων παραγωγής τους στην επάρκεια ισχύος του Συστήματος όπου συνδέονται και είναι δυνατό να μεταθέσουν στο μέλλον επενδύσεις σε νέο παραγωγικό δυναμικό. Το γεγονός αυτό αποκτά ιδιαίτερη σημασία σε νησιά με περιορισμένη ικανότητα διασύνδεσης όπως θα είναι η Κρήτη για την περίοδο μεταξύ ολοκλήρωσης της Α' φάσης (διασύνδεση Κρήτης – Πελοποννήσου) και μέχρι την ολοκλήρωση της Β' φάσης (διασύνδεση Αττικής – Κρήτης).

Όπως είναι γνωστό, η ανάγκη προσαρμογής των συμβατικών μονάδων παραγωγής στις Οδηγίες IED 2019/75/EE (IED) και 2015/2193/EE (MPDC) για τον περιορισμό εκπομπών αερίων ρύπων στην ατμόσφαιρα σε επιτρεπτά όρια έχει οδηγήσει στην ανάγκη ενίσχυσης του ηλεκτρικού συστήματος νησιών όπως της Κρήτης με πρόσθετη ισχύ. Ωστόσο τα χρονικά περιθώρια για την υλοποίηση των απαραίτητων έργων είναι εξαιρετικά περιορισμένα.

Επιπλέον, σε νησιά με περιορισμένη ικανότητα διασύνδεσης, η άμεση απόδοση ισχύος των σταθμών αποθήκευσης συμβάλλει σημαντικά στην προστασία του εξοπλισμού του διασυνδετικού δικτύου (π.χ. καλώδια) που είναι δυνατό να βρεθεί σε συνθήκες επικίνδυνης υπερφόρτισης με την εκδήλωση διαταραχών στο ηλεκτρικό σύστημα του νησιού (π.χ. απώλεια τοπικών μονάδων παραγωγής) καθώς και στην περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ στα συγκεκριμένα Συστήματα Νησιών.
Ακόμα και μετά την πλήρη διασύνδεση του ηλεκτρικού συστήματος2019/75/EE (IED) και 2015/2193/EE (MPDC) για τον περιορισμό εκπομπών αερίων ρύπων στην ατμόσφαιρα σε επιτρεπτά όρια έχει οδηγήσει στην ανάγκη ενίσχυσης του ηλεκτρικού συστήματος νησιών όπως της Κρήτης με πρόσθετη ισχύ.

Ωστόσο τα χρονικά περιθώρια για την υλοποίηση των απαραίτητων έργων είναι εξαιρετικά περιορισμένα. Επιπλέον, σε νησιά με περιορισμένη ικανότητα διασύνδεσης, η άμεση απόδοση ισχύος των σταθμών αποθήκευσης συμβάλλει σημαντικά στην προστασία του εξοπλισμού του διασυνδετικού δικτύου (π.χ. καλώδια) που είναι δυνατό να βρεθεί σε συνθήκες επικίνδυνης υπερφόρτισης με την εκδήλωση διαταραχών στο ηλεκτρικό σύστημα του νησιού (π.χ. απώλεια τοπικών μονάδων παραγωγής) καθώς και στην περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ στα συγκεκριμένα Συστήματα Νησιών.

Ακόμα και μετά την πλήρη διασύνδεση του ηλεκτρικού συστήματος ενός νησιού, υπό την έννοια της πλήρους κάλυψης του φορτίου του, απαιτείται για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού η παραμονή τοπικά μονάδων παραγωγής (μη ανανεώσιμων) για την παροχή εφεδρείας εκτάκτων αναγκών σε συνθήκες μείζονας βλάβης στο δίκτυο διασύνδεσης. Ένα τμήμα της απαραίτητης ισχύος εφεδρείας εκτάκτων αναγκών είναι δυνατό να προκύπτει από μονάδες αποθήκευσης ενέργειας όπως ενδεικτικά και όχι περιοριστικά είναι οι σταθμοί συσσωρευτών.
Σε κάθε περίπτωση ο βέλτιστος συνδυασμός τεχνολογιών για την κάλυψη των αναγκών εφεδρείας θα προκύπτει με την εκπόνηση των απαραίτητων τεχνοοικονομικών μελετών.

Δαμάστα – Κορακιά – Λινοπεράματα

Για την πραγματοποίηση της διασύνδεσης με σύνδεσμο μεγάλης μεταφορικής ικανότητας είναι αναγκαία η σύνδεση σε σημείο κεντροβαρικό ως προς το φορτίο της Νήσου, το οποίο επιπλέον να γειτνιάζει με ισχυρό τοπικό δίκτυο, έτσι ώστε να ελαχιστοποιηθούν κατά το δυνατό τα απαιτούμενα νέα έργα επί της Νήσου.

Ως τέτοιο επιλέγεται η ευρύτερη περιοχή των Λινοπεραμάτων (θέση Κορακιά), η οποία διαθέτει ένα ισχυρό Σύστημα ικανό να τροφοδοτήσει με ασφάλεια την ισχύ η οποία προέρχεται από το Ηπειρωτικό Σύστημα, χωρίς να απαιτούνται σε πρώτο χρόνο τουλάχιστον νέα έργα ενίσχυσης του Συστήματος της Κρήτης.

Κατασκευή ενός νέου Σταθμού Μετατροπής ΕΡ/ΣΡ συνολικής ισχύος 1000 MW (2 x 500 MW), με συμμετρική διπολική λειτουργία, πλησίον του χωριού Δαμάστα του Δήμου Μαλεβιζίου της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης. Το έργο περιλαμβάνει και την κατασκευή των απαιτούμενων εγκαταστάσεων της σύνδεσης (Μ/Σ κ.ά.) στο Σύστημα 150 kV της Κρήτης.

Κατασκευή λιμνοθαλάσσιου Σταθμού Ηλεκτροδίων (pondel ectrodestation) σε κολπίσκο της περιοχής Κορακιάς του Δήμου Μαλεβιζίου της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου Κρήτης. Ο Σταθμός θα έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με τον αντίστοιχο της Σταχτορόης. Ο Σταθμός θα συνδεθεί με το Σταθμό Μετατροπής Δαμάστας, όπως αναφέρεται ακολούθως.
Κατασκευή νέας γραμμής ΣΡ από τον Σταθμό Σύστημα 150 kV της Κρήτης και τις εγκαταστάσεις σύνδεσης του παρακείμενου Σταθμού Μετατροπής (2 πύλες Μ/Σ 150 kV). Ο εξοπλισμός των 2 αυτών πυλών θα ελέγχεται αποκλειστικά από τον Σταθμό Μετατροπής.

Θα περιλαμβάνει επίσης δύο πύλες για την σύνδεση Μ/Σ 150 kV/ΜΤ για τις ανάγκες της διανομής.
Κατασκευή νέων τμημάτων Γ.Μ. 150 kV για τη σύνδεση του Υ/Σ Ζεύξης Δαμάστας με τις δύο Γ.Μ. Ρέθυμνο – Λινοπεράματα και Χανιά – Λινοπεράματα και αναβάθμιση των δύο αυτών Γ.Μ. από Β/150 kV σε 2Β/150 kV από το σημείο του Υ/Σ Ζεύξης Δαμάστας έως τον υφιστάμενο Υ/Σ ΑΗΣ Λινοπεραμάτων.

Το συνολικό μήκος των νέων και αναβαθμιζόμενων τμημάτων Γ.Μ. 150 kV ανέρχεται σε 20 km περίπου.
Υπογειοποίηση τμήματος των δύο κυκλωμάτων της μίας εκ των προαναφερθεισών υπό αναβάθμιση εναέριων Γ.Μ. 150 kV Λινοπεράματα – Χανιά, σε μήκος 3 km περίπου πριν τον Υ/Σ (Ρέθυμνο – Λινοπεράματα ή Χανιά – Λινοπεράματα) και έως τον Υ/Σ ΑΗΣ Λινοπεραμάτων, με χρήση δύο υπογείων καλωδίων XLPE, με αγωγό αλουμινίου διατομής 800 mm2, ισχύος 200 MVA έκαστο.
Επέκταση του υφιστάμενου Υ/Σ 150 kV ΑΗΣ Λινοπεραμάτων κατά 2 πύλες καλωδιακών Γ.Μ. 150 kV.

Έργα Ενίσχυσης Συστήματος Κρήτης

Προβλέπεται μια ομάδα ενισχύσεων στο Σύστημα Μεταφοράς της Νήσου Κρήτης, οι οποίες θα συμβάλλουν στην ασφαλή διακίνηση ισχύος σε κανονικές (Ν) και έκτακτες συνθήκες λειτουργίας (Ν-1):

H νέα Γ.Μ. Αθερινόλακκος: Σύστημα συσχετίζεται με την ανάπτυξη νέας ηλεκτροπαραγωγής στο Ανατολικό Άκρο της Νήσου Κρήτης είτε συμβατικής, είτε ΑΠΕ (ενδεικτικά αναφέρεται ότι βρίσκεται στο στάδιο της υπογραφής η σύμβαση σύνδεσης ενός ηλιοθερμικού Σταθμού ισχύος 70 MW και έχει χορηγηθεί η ΟΠΣ ενός ακόμη ηλιοθερμικού Σταθμού ισχύος 52 MW).

Η νέα Γ.Μ. Σπήλι – Μοίρες και η νέα Γ.Μ. Ιεράπετρα – Μοίρες αποσκοπούν στην ενίσχυση της μεταφορικής ικανότητας του Νοτίου Άξονα του Συστήματος Μεταφοράς της Κρήτης.

Προβλέπεται επίσης η ενίσχυση της σύνδεσης Χανιά – Δαμάστα, με την κατασκευή νέας Γ.Μ. 2B/150 kV μεταξύ των Χανίων και το νέο Υ/Σ Δαμάστας.

Το έργο αποσκοπεί στην ενίσχυση της μεταφορικής ικανότητας του Βορείου Άξονα του ΣΜΗΕ της Νήσου Κρήτης με στόχο την άρση της συμφόρησης που θα εμφανίζεται σε συνθήκες σφάλματος με τη λειτουργία της διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης στον διάδρομο ροής ισχύος μεταξύ του Υ/Σ Χανίων και του νέου Υ/Σ Δαμάστας. Η μη υλοποίηση του έργου περιορίζει τη δυνατότητα εκμετάλλευσης της ικανότητας μεταφοράς του συνδέσμου.

Τρία εργοστάσια οι ΑΠΕ στην Κρήτη

Η θέση σε λειτουργία της διασύνδεσης ΕΡ Κρήτης – Πελοποννήσου «τερματίζει» την περίοδο αυτόνομης λειτουργίας του ηλεκτρικού συστήματος της Κρήτης, κατά την οποία η διείσδυση ΑΠΕ περιορίζεται σε ποσοστά που δεν υπερβαίνουν το 30% του φορτίου, αφενός για λόγους ευσταθούς λειτουργίας του Συστήματος και αφετέρου λόγω τεχνικών περιορισμών λειτουργίας, που σχετίζονται με τη στοχαστικότητα της παραγόμενης ισχύος των σταθμών ΑΠΕ και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των τοπικών συμβατικών μονάδων παραγωγής.

Η διασυνδεδεμένη λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος Κρήτης αίρει τους παραπάνω τεχνικούς περιορισμούς, επιτρέποντας την περαιτέρω ανάπτυξη μονάδων ΑΠΕ και την περαιτέρω διείσδυση ισχύος που προέρχεται από μονάδες ΑΠΕ στην καθημερινή λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος.

Επιπλέον, δίνει τη δυνατότητα για εξαγωγή από την Κρήτη προς την Πελοπόννησο ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας που λόγω συνθηκών λειτουργίας (υψηλή παραγωγή ΑΠΕ σε χαμηλά φορτία, τεχνικά ελάχιστα συμβατικών μονάδων) δεν μπορούν να απορροφηθούν από την τοπική ζήτηση.

Λαμβάνοντας υπόψη όλους τους τεχνικούς περιορισμούς λειτουργίας, αφενός επί των ηλεκτρικών διασυνδέσεων και αφετέρου τοπικά επί του ηλεκτρικού συστήματος Κρήτης προσδιορίστηκε η ικανότητα υποδοχής πρόσθετης ισχύος από μονάδες ΑΠΕ για τις δύο περιόδους, μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της διασύνδεσης με Πελοπόννησο και για την περίοδο μετά την ολοκλήρωση και της δεύτερης φάση της διασύνδεσης με Αττική.

Με βάση τα αποτελέσματα το περιθώριο ανάπτυξης νέων μονάδων ΑΠΕ στην Κρήτη ανέρχεται σε 180 MW εγκατεστημένης ισχύος για την περίοδο μετά την ηλέκτριση της διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου και σε επιπλέον 600 MW για την περίοδο μετά την ηλέκτριση της διασύνδεσης Κρήτης – Αττικής.
Τα αποτελέσματα αυτά αφορούν περιθώρια πρόσθετης ισχύος (εγκατεστημένη ισχύς) μονάδων ΑΠΕ ανεξάρτητα της τεχνολογίας (Αιολικοί σταθμοί, Φωτοβολταϊκοί σταθμοί, σταθμοί Βιομάζας κλπ.) χωρίς να θεωρούνται αποδεκτές περικοπές ενέργειας από ΑΠΕ.

Με αυτή την παραδοχή, λαμβάνοντας υπόψη τις υφιστάμενες μονάδες ΑΠΕ που βρίσκονται σήμερα εγκατεστημένες στην Κρήτη το συνολικό περιθώριο μονάδων ΑΠΕ (υφιστάμενες και νέες) μετά την πλήρη διασύνδεση του νησιού εκτιμάται σε 1080 MW εγκατεστημένης ισχύος.

Το Μάιο του 2020 σε ημερίδα που διοργάνωσε η ΡΑΕ παρουσιάστηκε μελέτη για τις ανάγκες αποθήκευσης ενέργειας για την επίτευξη των μεσοπρόθεσμων στόχων διείσδυσης ΑΠΕ της Ελλάδας, που εκπονήθηκε από το ΕΜΠ για λογαριασμό της Αρχής.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της μελέτης τα περιθώρια ανάπτυξης νέων μονάδων ΑΠΕ εκτιμώνται μεγαλύτερα σε εξάρτηση όμως από το αποδεκτό επίπεδο περικοπών που θα υιοθετηθεί. Ο ΑΔΜΗΕ είναι επί της αρχής σύμφωνος με τα συμπεράσματα της μελέτης, ενώ για το θέμα αυτό αναμένεται περαιτέρω η συνεργασία με την ΡΑΕ προκειμένου να θεσπισθεί μηχανισμός περικοπών και να καθοριστούν επακριβώς τα περιθώρια διείσδυσης.

( Από την έντυπη έκδοση της Φωνής Μαλεβιζίου – 05-02-2021)

Ροή ειδήσεων - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ