Κατέκτησαν την Ευρώπη η Ανθή Κοσμά από το Γυμνάσιο Γαζίου και η Δάφνη Σιδεράκη από το Πρότυπο Ηρακλείου

Petite Perle 300×250

Στη 10άδα του διαγωνισμού Code League για την κατασκευή έγκαιρης ανίχνευσης και ειδοποίησης σεισμού

Δεν είναι τα όνειρα που λείπουν από τους μαθητές, είναι οι εκπαιδευτικοί που θα τους δώσουν τα φτερά για να πετάξουν…

Με αυτή τη φράση θα μπορούσε να ξεκινήσει το ρεπορτάζ για την τεράστια επιτυχία που πέτυχαν οι δύο μαθήτριες με την κατασκευή έγκαιρης ανίχνευσης και ειδοποίησης σεισμού στον διαγωνισμό "Code League" που διοργάνωσε ο οργανισμός "Science On Stage Europe".

Ο λόγος για τις μαθήτριες της Γ' τάξης του Γυμνασίου Γαζίου, Ανθή Κοσμά και της Α' τάξης του Πρότυπου Γυμνασίου Ηρακλείου, Δάφνη Σιδεράκη. Στον φετινό ιδιαίτερα απαιτητικό διαγωνισμό συμμετείχαν 35 ομάδες από 15 χώρες και η ομάδα των μαθητριών μας κατάφερε να κερδίσει μια θέση στη 10άδα του τελικού που θα διεξαχθεί δυστυχώς μόνο διαδικτυακά τον Μάιο, αφού λόγω κορωνοϊού τα κορίτσια έχασαν την ευκαιρία να ταξιδέψουν μέχρι τη Γερμανία, με όλα τους τα έξοδα πληρωμένα για αυτό το σκοπό.

Η βραβευμένη κατασκευή

H κατασκευή που δημιούργησαν οι μαθήτριες Ανθή Κοσμά και Δάφνη Σιδεράκη. Στην πρώτη φωτογραφία με κόκκινο εικονίδιο και την ένδειξη ALT οι μαθητές μπαίνουν κάτω από τα θρανία και παραμένουν όσο διαρκεί ο σεισμός. Στη δεύτερη φωτογραφία με πράσινο εικονίδιο και την ένδειξη GO γίνεται η εκκένωση της αίθουσας.

Η Ανθή Κοσμά και η Δάφνη Σιδεράκη εμπνεόμενες από τα πολύ συχνά σεισμικά φαινόμενα στη χώρα μας και το φόβο που προκαλούν στις ίδιες αλλά και στους συμμαθητές τους, υλοποίησαν μια κατασκευή έγκαιρης προειδοποίησης για σεισμό, που εκμεταλλεύεται τη διαφορά στο χρόνο που φτάνουν οι αρχικές ήπιες οριζόντιες μετατοπίσεις του εδάφους με τις επερχόμενες κατακόρυφες που είναι και πιο έντονες και μπορούν ενδεχομένως να προκαλέσουν ζημιές σε κτίρια και περιουσίες ή να απειλήσουν ανθρώπινες ζωές. Η κατασκευή τους που διαγωνίστηκε στην κατηγορία της θεμελιώδους επιστήμης, στηρίζεται σε κατάλληλους αισθητήρες, ηλεκτρονικά κυκλώματα και σε ένα μικροσκοπικό υπολογιστή τον οποίο προγραμμάτισαν με κώδικα που έγραψαν οι ίδιες. Η ηχητική προειδοποίηση συνδυάζεται με την ενεργοποίηση κατάλληλου εικονιδίου που ζητά από τους μαθητές να μπουν κάτω από τα θρανία τους και να παραμείνουν εκεί όσο διαρκεί ο σεισμός ενώ μετά που η συσκευή ανιχνεύει το τέλος του, τους προτρέπει να βγουν από την αίθουσα ελέγχοντας ότι δεν έχει μείνει πίσω κανένας!

Η συσκευή είναι σχεδιασμένη με χαρακτηριστικά αυτονομίας από την ύπαρξη ή όχι ηλεκτρικού ρεύματος, ενώ έχει προβλεπτεί η ασύρματη ενημέρωση αντίστοιχων συσκευών σε άλλα σχολεία δημιουργώντας έτσι ένα δίκτυο έγκαιρης προειδοποίησης αντίστοιχο με αυτά σε χώρες με μεγάλη σεισμική δραστηριότητα όπως η Ιαπωνία.

Η πολύ θετική εντύπωση που αποκόμισε η ομάδα των κριτών για το ταλέντο μαθητριών, τις γνώσεις και την εργατικότητα των δύο κοριτσιών τους έκανε να ζητήσουν μια σύντομη συνέντευξη τον επόμενο μήνα, όπου θα περιγράψουν με περισσότερες λεπτομέρειες τον τρόπο λειτουργίας της συσκευής τους καθώς και τα σχέδια τους για περαιτέρω βελτίωση και ενδεχομένως αξιοποίηση.

Αξίζει να τονιστεί ότι στη δημιουργία του κώδικα, καθοριστικός ήταν ο ρόλος του καθηγητή Πληροφορικής και εκπαιδευτή Ρομποτικής κ. Γιάννη Τζαγκαράκη που ενώ δεν διδάσκει σε δημόσιο σχολείο εντούτοις αφιέρωσε αφιλοκερδώς όλο τον ελεύθερο χρόνο του συνεπικουρώντας την προσπάθεια των κοριτσιών.
Την ευθύνη για τον συντονισμό και την επιστημονική καθοδήγηση της ομάδας είχε ο Φυσικός του ΓΕΛ Γαζίου και αυτό τον καιρό με θητεία υπεύθυνος του 1ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου κ. Αστρινός Τσουτσουδάκης.

Περήφανες οι νεαρές επιστήμονες

Η νεαρή επιστήμονας Ανθή Κοσμά είχε συμμετάσχει με κατασκευή και στο φεστιβάλ της Πορτογαλίας το 2019.

Περήφανη για την κατασκευή έγκαιρης προειδοποίησης για σεισμό δηλώνει στη "Φωνή του Μαλεβιζίου" η μαθήτρια του Γυμνασίου Γαζίου, Ανθή Κοσμά, που μόλις στα 15 της γνωρίζει ότι η επιστήμη που θα ακολουθήσει είναι η διαστημική ρομποτική και η πληροφορική.

«Χαίρομαι πάρα πολύ για την συγκεκριμένη επιτυχία μας, διότι θα μας ανοίξει ορίζοντες για το μέλλον. Από την πρώτη φορά που έκανα μαθήματα ρομποτικής στο 2ο Δημοτικό Σχολείο Βουτών ενθουσιάστηκα και έψαξα να βρω τρόπους για να συνεχίσω. Τότε ήρθα σε επαφή με τον κ. Αστρινό Τσουτσουδάκη, ο οποίος έχει παίξει πολύ σπουδαίο και καθοριστικό ρόλο σε αυτή μας την επιτυχία, αλλά και στις επόμενες».

Όσον αφορά στη δημιουργία της κατασκευής οι νεαρές επιστήμονες δαπάνησαν δεκάδες ώρες και εβδομάδες μέχρι την υλοποίηση της ιδέας.

«Λόγω της πανδημίας τα πράγματα φέτος ήταν πιο δύσκολα, αφού μέσω τηλεδιασκέψεων καταφέραμε να πετύχουμε αυτή τη διάκριση. Κάθε εβδομάδα είχαμε δύο με τρεις τηλεδιασκέψεις από τρεις περίπου ώρες με τον καθηγητή μας και τη Δάφνη. Όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες θα συνεχίσουμε στο 1ο ΕΚΦΕ Ηρακλείου, στο εργαστήριο ρομποτικής, όπου θα κάνουμε και τα πειράματά μας».

Τέλος, η Ανθή Κοσμά ελπίζει ότι του χρόνου θα παρουσιάσει μαζί με τη Δάφνη και τον κ. Αστρινό Τσουτσουδάκη την εργασία τους στην Πράγα, όπου θα συμμετέχουν οι τρεις ομάδες που θα διακριθούν, ενώ τονίζει ότι θα βοηθούσε όλα τα σχολεία να προμηθευτούν την κατασκευή προειδοποίησης σεισμού, ώστε μαθητές και καθηγητές να λάβουν έγκαιρα τα απαραίτητα μέτρα.

Η μαθήτρια της της Α' τάξης του Πρότυπου Γυμνασίου Ηρακλείου, Δάφνη Σιδεράκη

Μόλις 12 χρονών η μαθήτρια της Α' τάξης του Πρότυπου Γυμνασίου Ηρακλείου, Δάφνη Σιδεράκη, γνωρίζει ότι αυτή είναι η αρχή για να κάνει τα όνειρά της πραγματικότητα. «Έχω εκπλαγεί γιατί αυτή μας η βράβευση δεν είναι κάτι που συμβαίνει καθημερινά. Είχαμε ρίξει πολύ κόπο πάνω στην κατασκευή μας, η λειτουργία της οποίας είναι πραγματικά χρήσιμη, και τώρα βλέπουμε τους κόπους μας να ανταμείβονται», αναφέρει ιδιαίτερα χαρούμενη η Δάφνη.
Μάλιστα, περιγράφει ότι η αγάπη της για τις Φυσικές επιστήμες ξεκίνησε από ακόμα μικρότερη ηλικία, έχοντας ως πρότυπο τον πατέρα της.

«Οι πρώτες εικόνες για τις Φυσικές Επιστήμες ήρθαν από τον μπαμπά μου που είναι ηλεκτρολόγος μηχανικός. Εκείνος ήταν ο πρώτος που με έκανε να αγαπήσω και να προβληματιστώ για τη χρήση των υπολογιστών και κινητών τηλεφώνων αλλά και των φυσικών φαινομένων».

Τώρα, όπως αναφέρει η Δάφνη, «δεν σταματάμε εδώ. Το project μας είναι πολύ καλό και συνεχίζουμε να το αναπτύσσουμε. Σκοπός μας είναι να λάβουμε μέρος σε έναν διαγωνισμό τεχνητής νοημοσύνης και να μάθουμε στο ρομπότ τι είναι σεισμός και τι είναι ένα απλό ταρακούνημα», ενώ προτείνει στους συνομήλικές της αν τους ενδιαφέρει η Τεχνολογία και η Φυσική να ακολουθήσουν αυτό το δρόμο.

Τέλος, η 12χρονη μαθήτρια, που την τελευταία πενταετία ασχολείται και με την ξιφασκία, αναφέρει -όπως ήταν αναμενόμενο- ότι σκέφτεται μελλοντικά να ακολουθήσει τον δρόμο της Τεχνολογίας και των Φυσικών Επιστημών.
Σ αυτό τη σημείο αξίζει να τονίσουμε ότι τα δύο κορίτσια, απόλυτα προσγειωμένα παρά το νεαρό της ηλικίας τους, κατέχουν άπταιστα την αγγλική γλώσσα και ανήκουν στην ομάδα Curie-osity, του Γενικού Λυκείου Γαζίου.

Ροή ειδήσεων - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ