Στη Βουλή τα σοβαρά προβλήματα που προκαλεί η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλλι

Petite Perle 300×250

Ο νέος διεθνής αερολιμένας στο Καστέλλι Ηρακλείου βρίσκεται στη φάση της κατασκευής και το εργοτάξιο έχει κάνει αφόρητη τη ζωή των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής της Πεδιάδας.  Ταυτόχρονα γίνονται πιο εμφανή τα σοβαρά μόνιμα προβλήματα στο περιβάλλον και την ίδια τη λειτουργία του αερολιμένα, τα οποία δεν περιλάμβανε η ΜΠΕ του έργου, η συμπληρωματική μελέτη και η μελέτη κατασκευής, πράγμα που δημιουργεί σοβαρά ερωτηματικά για τους σκοπούς της επένδυσης αυτής.

Είναι χαρακτηριστικό, όπως καταγγέλλουν οι κάτοικοι μέσω του συλλόγου τους Π.ΑΝ.ΔΡ.Α. με επιστολή τους στον υπουργό, δεν υπάρχει καμία μέριμνα για αποκλειστικά εργοταξιακό οδικό δίκτυο, με αποτέλεσμα το υπάρχον οδικό δίκτυο, το οποίο χρησιμοποιούν οι κάτοικοι για τις καθημερινές ασχολίες τους να έχει μετατραπεί είτε σε εργοταξιακό ή στην καλύτερη περίπτωση να κόβεται σε πολλά σημεία, με αποτέλεσμα να πρέπει να διανύσουν τεράστιες αποστάσεις για να μπορέσουν να μεταβούν στον προορισμό τους.

Ο νέος οδικός άξονας που περιλαμβάνεται στο έργο δεν προβλέπει ανισόπεδους κόμβους για τη σύνδεση της αρτηρίας με την τοπική οδό Αρκαλοχωρίου – Ρουσσοχωρίων, για τη σύνδεση με την Επαρχιακή οδό Καλλονή – Βιάννος προς Γδόχια και Ιεράπετρα, με αποτέλεσμα σε ένα δρόμο ταχείας κυκλοφορίας να διασταυρώνονται οχήματα και λεωφορεία με τρακτέρ και αγροτικά οχήματα, με ό,τι κινδύνους αυτό συνεπάγεται. Εκτός από αυτά, δεν προβλέπονται κάτω διαβάσεις στον ασφάλτινο δημοτικό δρόμο Αρκαλοχώρι – Αυλή – Κασσάνοι, στον δημοτικό δρόμο Ρουσσοχώρια – Αρχοντικό και στον ασφάλτινο δημοτικό δρόμο Ρουσσοχώρια –Θραψανό.

Επίσης, πολλοί ιδιοκτήτες κληροτεμαχίων, που κυρίως ευρίσκονται στα τμήματα 1, 2, 3,12, 15 και 23 τα οποία έχουν απαλλοτριωθεί λόγω του αεροδρομίου, δεν έχουν ακόμα αποζημιωθεί και επιπλέον δεν φαίνεται να υπάρχει πολιτική βούληση για την επίλυση γραφειοκρατικών κολλημάτων για την αναγνώριση των πραγματικών ιδιοκτητών που κληρονόμησαν τα κληροτεμάχια.

Τεράστια διαπιστώνονται και τα κενά στις υδραυλικές μελέτες του έργου, με αποτέλεσμα η περιοχή του Καστελλίου, στο ύψος του εργοταξίου του οδικού άξονα προς ΒΟΑΚ, να έχει υποστεί ήδη πλημμυρικά φαινόμενα, καθώς η κατασκευή προβλέπει μπάζωμα του υπάρχοντος ρέματος, ενώ το κόψιμο χιλιάδων ελαιόδεντρων της περιοχής ενισχύει τα πλημμυρικά φαινόμενα.

Την ίδια στιγμή, η ενδελεχής μελέτη της ΜΠΕ εγείρει σοβαρά ερωτηματικά για την εγκυρότητά της σε σχέση με τις περιβαλλοντικές και οικονομικές επιπτώσεις του έργου.

Ειδικότερα στις επιπτώσεις περιλαμβάνονται ζητήματα όπως:

  1. Η ρύπανση του υψηλής ποιότητας υδροφορέα της περιοχής,  που υδροδοτεί την πόλη του Ηρακλείου και τους οικισμούς Αρκαλοχωρίου, Καστελίου και Θραψανού, μέσω της επιστροφής των επεξεργασμένων λυμάτων και βιομηχανικών αποβλήτων του αεροδρομίου σε αυτόν.
  2. Η αλλαγή στο μικροκλίμα της περιοχής λόγω της τσιμεντοποίησης και της ρύπανσης από τα καυσαέρια των αεροπλάνων, τα οποία θα απορρίπτονται στο έδαφος,  με συνέπεια την υποβάθμιση ως και καταστροφή της εναπομένουσας αγροτικής παραγωγής και την καταστροφή του ΑΕΠ της περιοχής. Κι αυτό σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τις επιπρόσθετες εκπομπές CO2, λόγω της μεγαλύτερης απόστασης που θα διανύουν τα αεροπλάνα στο νέο αεροδρόμιο.
  3. Η τεράστια ηχορύπανση, η οποία -σύμφωνα με το ανάγλυφο της περιοχής- θα είναι πάνω από τα επιτρεπτά όρια για όλο το 24ωρο, όπως προβλέπεται να λειτουργεί ο αερολιμένας, για τουλάχιστον έξι μήνες το χρόνο (όσο διαρκεί η τουριστική περίοδος), κάνοντας κόλαση τη ζωή των κατοίκων που θα παραμείνουν τελικά στην περιοχή.
  4. Η διεύθυνση των ανέμων που πνέουν στην περιοχή, η έντασή τους σε σχέση με τη χωροθέτηση του αεροδρομίου, σε συνδυασμό με τις κλιματικές συνθήκες που επικρατούν λόγω του ανάγλυφου, είναι φανερό ότι θα επιφέρουν προβλήματα στις πτήσεις, ως και ακυρώσεις πτήσεων.
  5. Ανησυχία εκφράζεται και αναφορικά με τους κινδύνους που μπορεί να κρύβει η έντονη σεισμική δραστηριότητα στην περιοχή όπου κατασκευάζεται το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Πεδιάδας.
  6. Τέλος, ορατοί είναι οι κίνδυνοι για τον λαό από την πιθανή λειτουργία του στρατιωτικού αεροδρομίου, που σύμφωνα με δημοσιεύματα προβλέπεται να λειτουργήσει και ως βάση drone του ΝΑΤΟ, στα πλαίσια της ελληνοαμερικάνικης συμφωνίας.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός αν τελικά υπάρχει ολοκληρωμένη μελέτη σκοπιμότητας του νέου αερολιμένα Καστελλίου και ποιο είναι το τελικό σχήμα χρηματοδότησης του έργου, όπως και τι μέτρα θα πάρει η κυβέρνηση ώστε:

– Να υποχρεωθεί ο εργολάβος να διασφαλίσει την ασφαλή και απρόσκοπτη κίνηση των κατοίκων στο υφιστάμενο οδικό δίκτυο.

– Να υπάρξει νέα μελέτη ΜΠΕ για το έργο  με ευθύνη δημόσιου ιδρύματος  και με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος, της αγροτοκτηνοτροφικής παραγωγής και της υγείας των κατοίκων της περιοχής.

– Να επανεξεταστεί η χάραξη των οδικών αξόνων από και προς τον νέο αερολιμένα με νέες μελέτες, όπως και τα ζητήματα αναφορικά με την αντισεισμική θωράκιση του νέου αεροδρομίου.

– Να μην αξιοποιηθεί για στρατιωτικούς – ΝΑΤΟϊκούς σκοπούς.

Οι Βουλευτές

Συντυχάκης Μανώλης

Κομνηνάκα Μαρία

Μανωλάκου Διαμάντω

Ροή ειδήσεων - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ