Όλα όσα προβλέπει η κυκλοφοριακή μελέτη για το κέντρο του Ηρακλείου

Petite Perle 300×250

Ενημερώθηκε εγγράφως για τις προτάσεις το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου – Επόμενο βήμα η ψηφοφορία

Μέσα σε 46 σελίδες "ξεδιπλώνεται" το όραμα της δημοτικής αρχής, για το μέλλον του Ηρακλείου, ως προς το κυκλοφοριακό στην Παλιά Πόλη. Μετά την, με εντάσεις, τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ηρακλείου που ανέβαλε την ψήφιση των οριστικών κυκλοφοριακών μέτρων, ζητώντας την έγγραφη – και όχι προφορική – ενημέρωση όλων όσων προτείνονται να εφαρμοστούν στο ιστορικό κέντρο, χθες Δευτέρα, τα μέλη του Σώματος έλαβαν τις αναλυτικές προτάσεις που σκιαγραφούν το κυκλοφοριακό τοπίο στην "καρδιά" της πόλης.

Ωστόσο σημειώνεται ότι κατά την τελευταία συνεδρίαση, οι παρατάξεις είχαν επισημάνει ως μείζον ζήτημα την ανάγκη διάθεσης χρόνου για τη διεξοδική ανάλυση του θέματος και την εξέταση όλων των παραμέτρων, όπως προκύπτουν από τις προτεινόμενες κυκλοφοριακές αλλαγές.

Κύριο σημείο της κυκλοφοριακής πρότασης αποτελεί η πρόταση πεζοδρόμησης του άξονα των οδών: Δικαιοσύνης-Ίδης-Καλοκαιρινού ως την οδό Καζάνη. Όπως αναφέρεται συγκεκριμένα, η ομάδα μελέτης εξέτασε τη μέγιστη απόσταση διάνυσης ενός πεζού στο κέντρο της Παλιάς Πόλης, στο πλαίσιο εξέτασης του μέσου μήκους περπατήματος και διαπιστώθηκε ότι οι αποστάσεις από το Μεϊντάνι ως την πλατεία 18 Άγγλων, τη Γιαμαλάκη, την Πλατεία Κορνάρου ή το πάρκο Γεωργιάδη, δεν υπερβαίνουν τα 500 μ. και δε θεωρούνται αποτρεπτικές, ακόμη και για κάποιος που θα χρειάζεται να περπατάει σε καθημερινή βάση. 

Σύμφωνα με την πρόταση και υιοθετώντας τόσο τα αιτήματα πολιτών και καταστηματαρχών, καθώς και σε συνδυασμό με το επικείμενο open mall, πεζοδρομούνται επίσης οι οδοί: Έβανς από Αβέρωφ ως Δικαιοσύνης, Χατζημιχάλη Γιάνναρη από Σμύρνης ως Έβανς, Γιαννιτσών, Τζαγκαράκη, Ρούσου Χούρδου και Κοζύρη.

Υιοθετώντας το αίτημα των καταστηματαρχών της οδού 1821, προτείνεται η πεζοδρόμηση και της 1821, από την Λ.Δικαιοσύνης ως την οδό Κυρίλλου Λουκάρεως, με εξαίρεση τα τμήματα από την οδό Κόσμων ως την οδό Μονής Οδηγητρίας που θα αποτελούν σημεία εισόδου και εξόδου οχημάτων στο σταθμό αυτοκινήτων της οδού Θησεώς.

Για τον οδικό άξονα Ζωγράφου-Χατζημιχάλη Γιάνναρη-Σμύρνης προτείνεται η διαμόρφωσή του σε οδό ήπιας κυκλοφορίας και για αποκλειστική κίνηση των ταξί, οχημάτων τροφοδοσίας, δικύκλων, οχημάτων ΑΜΕΑ, ασθενοφόρων, οχημάτων έκτακτης ανάγκης και εξυπηρέτησης των αναγκών του Δικαστικού Μεγάρου. Προτείνεται, μάλιστα, ανάπλαση ώστε να διαμορφωθούν συνθήκες ήπιας κυκλοφορίας και όπου είναι εφικτό, να διαμορφωθεί χώρος για στάθμευση δικύκλων.

κέντρο ηρακλείου

Για τις οδούς Άλμπερ και Βιάννου, προτείνεται η ανάπλασή τους και η μετατροπή τους σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας και η αντιδρόμηση της οδού Βιάννου με κατεύθυνση προς την οδό Νικ.Πλαστήρα.

Επεμβάσεις προτείνονται και για την περιοχή της Αγίας Τριάδας, μιας πολύπαθης περιοχής που χαρακτηρίζεται από αδιάνοικτους δρόμους, απουσία πεζοδρομίων και οξύτατο το πρόβλημα της στάθμευσης που παρεμποδίζει την ομαλή διεξαγωγή της κυκλοφορίας.

Στο πλαίσιο αυτό προτείνεται η άμεση έναρξη εφαρμογής της πολεοδομικής μελέτης αναθεώρησης του ρυμοτομικού σχεδίου της περιοχής της Αγίας Τριάδας. Προτείνονται επίσης πεζοδρομήσεις ορισμένων οδικών τμημάτων:
Αντ.Συμιακού, Βαλέστρα, Βουρδουμπάδων (από Βαλέστρα μέχρι Ντεντιδάκηδων), Γαβαλάδων, Δαιμονάκηδων, Δελημάρκου, Δίκτης, Δοϊράνης (από Γιαμαλάκη έως Δελημάρκου), Ιωάννη Μακράκη, Κισσάμου (από Βουρδουμπάδων ως Βοσπόρου), Κοκκνίδη, Κούρτικα, Ντεντιδάκηδων, Μελιδώνη, Νεοφ.Πεδιώτη, Νικ.Πλάωνα, Παλμέτη, Παπαδοπούλου Μάρκου, Πάροδος Αντ.Συμιακού, Περατσάκη Αντωνίου, Σαββαθιανών (από Κισσάμου ως Βαλέστρα), Σακουλιέρηδων, Σαμουήλ Χάουζ (από Παλμέτη ως Μαυρογένους), Σηείας, Σκουλάδων, Σκρα, Φρ.Μαστραχά, 1131.

Ο πεζόδρομος της 25ης Αυγούστου παραμένει σύμφωνα με την πρόταση ως έχει, με επιτρεπόμενες κινήσεις, μόνο διαμπερείς.

Επόμενος βασικός άξονας των κυκλοφοριακών προτάσεων είναι η προτεινόμενη πεζοδρόμηση της οδού Ιδομενέως από την πλατεία Ελευθερίας μέχρι την οδό Μεραμβέλλου καθώς και αντιδρομήσεις: του τμήματος της οδού Μεραμβέλλου από την αρχή της οδού μέχρι την οδό Υγείας και από την οδό Ξανθουδίδου μέχρι την Ιδομένέως, ώστε να λειτουργεί η οδός Μεραμβέλλου με ενιαία φορά κατεύθυνσης.
Προτείνονται επίσης οι αντιδρομήσεις των οδών: Ιδομενέως με φορά από Μεραμβέλλου προς Μαλικούτη, Μαλικούτη από Μεραμβέλλου προς Αριάδνης, του τμήματος της οδού Ξανθουδίδου από την οδό Χατζάκη προς τη Μεραμβέλλου.

Στο παραλιακό μέτωπο προτείνεται η διαμόρφωση και διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και των θέσεων στάθμευσης των οδών Μιτσοτάκη και Σοφ.Βενιζέλου καθώς από την Βασιλική του Αγίου Πέτρου μέχρι την πλατεία 18 Άγγλων, καταγράφεται έντονη παράνομη στάθμευση και στενά πεζοδρόμια, αν και πρόκειται για ένα σημείο-βιτρίνα για την πόλη του Ηρακλείου.

Τόσο η οδός Μιτσοτάκη, όσο και η Σοφ.Βενιζέλου προτείνεται να συνεχίσουν να λειτουργούν ως μονής κυκλοφορίας όπως σήμερα, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση. Προτείνεται, δεν, η κατασκευή πεζοδρομίων επαρκούς πλάτους, η δυνατότητα στάθμευσης μόνο σε διαμορφωμένες εσοχές και η τοποθέτηση στυλίσκων προς αποτροπή της κατάληψης των πεζοδρομίων από οχήματα.

Πρόταση υπάρχει και για την οδό Δουκός Μποφώρ, του μονοδρόμου με κατεύθυνση προς την παραλιακή. Για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης προτείνεται η διαμόρφωση πιο ελκυστικού περιβάλλοντος για τους πεζούς και την αύξηση της οδικής ασφάλειας με την αναμόρφωση και διαπλάτυνση των πεζοδρομίων και τη δημιουργία εσοχών για την οριοθέτηση θέσεων στάθμευσης. Επιπλέον προτείνεται η κατασκευή δικτύου ποδηλατόδρομου μονής κατεύθυνσης πάνω στο πεζοδρόμιο, από τη δεξιά πλευρά.

Μεγάλη αλλαγή προτείνεται για την πλατεία 18 Άγγλων, προκειμένου να αποτραπεί η παράνομη στάθμευση περιμετρικά του δακτυλίου κυκλοφορίας των οχημάτων και η διευκόλυνση διέλευσης των πεζών και των οχημάτων.

Συγκεκριμένα προτείνεται, σε πρώτη φάση, να καταργηθεί ο κυκλικός κόμβος στην πλατεία 18 Άγγλων και να δημιουργηθεί κεντρική νησίδα και διαβάσεις, να διαπλατυνθούν τα πεζοδρόμια, να διαμορφωθούν εσοχές για τη στάθμευση των τουριστικών λεωφορείων και των ταξί. Παράλληλα η οδός Μιτσοτάκη θα παραμείνει μονής κυκλοφορίας ως έχει και θα υπάρχει δυνατότητα στροφής στα αριστερά προς την Σοφ.Βενιζέλου. Η δε πιάτσα ταξί θα οριοθετηθεί αποκλειστικά εντός των ορίων του δρόμου σε ειδικά διαμορφωμένες θέσεις.

κέντρο ηρακλείου


Προτάσεις πεζοδρομήσεων

Η κυκλοφοριακή μελέτη περιλαμβάνει προτάσεις για επιπλέον πεζοδρομήσεις 95 τμημάτων δρόμων, των οποίων το πλάτος δεν ξεπερνά τα 3,20 μ., καθώς και τη μετατροπή 57 τμημάτων οδών πλάτους μεταξύ 3,21 και 5,50 μ. σε ήπιας κυκλοφορίας.

Για τους δρόμους πλάτους μεταξύ 3,21 και 5,50 μ. από όπου οχήματα εισέρχονται σε σταθμούς αυτοκινήτων ή αποχωρούν, προτείνεται διαμόρφωση και εγκατάσταση στυλίσων προς αποτροπή παράνομης στάθμευσης και για τη διευκόλυνση της κίνησης. Για τους δρόμους, πλάτους άνω των 5.51 μ. προτείνεται η διαμόρφωση του οδοστρώματος και η κατασκευή πεζοδρομίων.


Προτάσεις μονοδρομήσεων

Μεταξύ των κυκλοφοριακών προτάσεων διακρίνεται και μια σειρά προτεινόμενων μονοδρομήσεων – 114 στον αριθμό – με σκοπό την εξυπηρέτηση όλων των βασικών διαδρομών στην Παλιά Πόλη και την εξυπηρέτηση των υφιστάμενων ιδιωτικών πάρκινγκ.


Χώροι στάθμευσης

Με δεδομένο το οξύ πρόβλημα στάθμευσης και την μη κάλυψη της ζήτησης από τις διαθέσιμες θέσεις ελεγχόμενης στάθμευσης, προτείνεται η δημιουργία χώρων στάθμευσης στην περίμετρο των Ενετικών Τειχών. Πρόκειται για χώρους που είτε λειτουργούσαν ως πάρκινγκ είτε προτείνεται να χρησιμοποιηθούν ως τέτοια αλλά χρήζουν διαμόρφωσης:

  • Ο χώρος στην τάφρο περιμετρικά του ερειπωμένου κτιρίου των Κυλινδρόμυλων Καστρινάκη,
  • ο χώρος στο εσωτερικός πρανές του Προμαχώνα Παντοκράτορα,
  • ο χώρος στάθμευσης και στάσης στο μικρό τριγωνικό πλάτωμα που έχει διαμορφωθεί σε επίπεδο λίγο ψηλότερο από τη λεωφόρο Πλαστήρα,
  • ο χώρος στάθμευσης Χαριλάου Τρικούπη,
  • ο χώρος επί της Αρχ.Μακαρίου πλησίον του προμαχώνα του Αγίου Ανδρέα, και
  • ο χώρος επί του δημοτικού οικοπέδου στη Βίγλα, στη συμβολή με τη Λ.Δημοκρατίας.

Επιπλέον στο πλαίσιο προηγούμενων μελετών είχαν προταθεί χώροι για τη δημιουργία υπαίθριων ή υπόγειων σταθμών αυτοκινήτωνστην οδό Λόρδου Βύρωνα, στη Λ.Σοφοκλή Βενιζέλου μεταξύ των οδών Θεοτοκοπούλο και Μονής Αγκαράθου, στο χώρο του πάρκου στη συμβολή των οδών Σπιναλόγκας και Αγίου Παύλου, στη Λ.Πλαστήρα στο πάρκο μεταξύ των οδών Βασιλογιώργη και Σπιναλόγκας, στο χώρο κάτω από την Πλατεία Ελευθερίας, στο χώρο στα παλιά ΚΤΕΛ που σήμερα αποτελεί τερματικό σταθμό των αστικών λεωφορείων.

κέντρο ηρακλείου

Ανασχεδιασμός κόμβων

Με στόχο τη βελτίωση της κυκλοφορίας και του επιπέδου οδικής ασφάλειας προτείνεται η διαμόρφωση ορισμένων κόμβων για την πιο ομαλή ροή της κυκλοφορίας. Πρόκειται για τους κόμβους στα εξής σημεία:

  • Λ.Δημοκρατίας-Ανεμογιάννη
  • Γρ.Γεωργιάδου-Χ.Τρικούπη-Α.Παπανδρέου-Κνωσού
  • Λ.Δημοκρατίας-Γερωνυμάκη
  • Λ.Ικάρου-Λ.Μποφώρ
  • Λ.Δημοκρατίας-Ανθεμίου

Επίσης προτείνεται η διαμόρφωση κόμβου στην Πύλη Ιησού, με πιλοτική εφαρμογή ως τα τέλη του 2023.


Μετά από 10 χρόνια

Η εν λόγω κυκλοφοριακή μελέτη προβλέπει παρεμβάσεις και μακροπρόθεσμες που θα υλοποιηθούν μετά από μια δεκαετία και περιλαμβάνουν το ενδεχόμενο μονοδρόμησης του εσωτερικού δακτυλίου της Παλιάς Πόλης. Η βασική πρόταση μονοδρόμησης αφορά στον οδικό άξονα Κυρίλλου Λουκάρεως – Αγίου Μηνά – Γιαμαλάκη ως τη διασταύρωση με την οδό 1878, με κατεύθυνση προς την παραλιακή.

Επίσης προτείνεται η αναδιάθρωση των γραμμών του ΚΤΕΛ και των mini bus, η πεζοδρόμηση της οδού Ιδομενέως από την πλ.Ελευθερίας ως τη συμβολή με την οδό Μεραμβέλου, καθώς και μια σειρά 41 διανοίξεων, καθώς και η κατασκευή δικτύου ποδηλατόδρομου.

www.cretalive.gr

Ροή ειδήσεων - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ