ΔΥΠΑ: Tι ρωτούν οι εργασιακοί σύμβουλοι τους ανέργους

Petite Perle 300×250

H έλλειψη σαφήνειας στην περιγραφή της θέσης εργασίας είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα των εργοδοτών που αναζητούν προσωπικό μέσω της ΔΥΠΑ, ενώ το μεγαλύτερο πρόβλημα των ανέργων είναι ότι δεν έχουν αποκρυσταλλώσει έναν σαφή επαγγελματικό στόχο ώστε να εστιάσουν την προσπάθειά τους σε αυτόν. Ο ρόλος των εργασιακών συμβούλων της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) είναι κομβικός στη διαδικασία της σύζευξης (matching) διότι πρέπει να διερευνήσουν και να αποτυπώσουν τις πραγματικές ανάγκες του εργοδότη σε ανθρώπινο δυναμικό.

Οπως εξηγούν οι εργασιακοί σύμβουλοι στο «business stories», το matching πολλές φορές δεν πετυχαίνει γιατί συχνά ζητείται από τους υποψήφιους αναζητούντες εργασία να αναλάβουν καθήκοντα τα οποία υπερβαίνουν αυτά μιας ειδικότητας. Για παράδειγμα, οι εργοδότες γράφουν στην αγγελία ότι ζητούν έναν υπάλληλο γραφείου, αλλά στο βάθος του μυαλού τους θέλουν έναν υπάλληλο ο οποίος να ξέρει και λίγο λογιστικά και λίγο πληροφορική κ.λπ.

Από την άλλη πλευρά, οι άνεργοι δεν έχουν ξεκάθαρο στόχο.
– «Τι ψάχνεις;», ρωτούν οι σύμβουλοι.
– «Ο,τι να 'ναι», απαντά ο άνεργος.

«Το "ό,τι να 'ναι" δεν είναι απάντηση», επισημαίνουν οι σύμβουλοι.  «Oταν δούμε ότι κάποιος δεν έχει ξεκάθαρο επαγγελματικό στόχο τού προτείνουμε να κάνει συνεδρία επαγγελματικού προσανατολισμού. Επίσης πολύ χρήσιμα είναι τα σεμινάρια για να μάθουν να συντάσσουν το βιογραφικό τους, να πηγαίνουν προετοιμασμένοι στη συνέντευξη, να "δουλεύουν" το LinkedIn κ.λπ. Μάλιστα στις "Ημέρες Καριέρας" της ΔΥΠΑ πάντα τους συμβουλεύουμε να παρακολουθήσουν ένα σύντομο μάθημα για τη σύνταξη βιογραφικού και γενικότερα την προετοιμασία εν όψει της συνέντευξης. Μεγάλη ανταπόκριση είχαν και τα διαδικτυακά σεμινάρια που κάναμε πρόσφατα. Εκτός από την εκπαίδευση, τα soft skills, όπως η προσαρμοστικότητα, παίζουν σημαντικό ρόλο στην εύρεση θέσης εργασίας».

«Πότε πήγατε τελευταία φορά σε συνέντευξη;». Αυτή είναι μια άλλη ερώτηση που υποβάλλουν στους υποψηφίους για να «αναγνωρίσουν» τυχόν προβλήματα. Αν η απάντηση είναι «πριν από έναν χρόνο», καταλαβαίνουν ότι χρειάζεται πολύ… πουσάρισμα. «Οι άνεργοι πρέπει να καταλάβουν ότι η εύρεση εργασίας είναι full time job», τονίζει έμπειρος εργασιακός σύμβουλος, και συνεχίζει: «Αν η δουλειά που του προτείνουμε είναι μακριά και την αρνείται, σημαίνει ότι δεν έχει ανάγκη για δουλειά. Μένει με τους γονείς του ή έχει περιορίσει στο ελάχιστο τις ανάγκες του.

H επιτακτικότητα της ανάγκης για εύρεση εργασίας διαφέρει από άτομο σε άτομο. Για παράδειγμα, ένα άτομο που αναζητά εργασία μπορεί να προσέλθει στο ραντεβού του με τον εργασιακό σύμβουλο συνοδευόμενο από κάποιο άλλο οικογενειακό ή οικείο πρόσωπο και δεν εμφανίζεται ψυχολογικά και συναισθηματικά έτοιμο να αναλάβει με αποφασιστικότητα τη σταδιοδρομία του. Σίγουρα υπάρχουν και περιπτώσεις ανέργων που ουσιαστικά δεν αναζητούν δουλειά αλλά έρχονται στις συναντήσεις για να μη χάσουν τις παροχές, όπως εισιτήρια ΜΜΜ, δελτία κοινωνικού τουρισμού κ.λπ.».

Κατά το ραντεβού με τους εργασιακούς συμβούλους δίνεται έμφαση στην κατάρτιση του Ψηφιακού Ατομικού Σχεδίου Δράσης (ΑΣΔ) μέσα από τη διαδικασία της εξατομικευμένης προσέγγισης. Το Ψηφιακό ΑΣΔ περιλαμβάνει ένα ευρύ φάσμα δράσεων και ενεργειών που μπορεί το άτομο να ακολουθήσει προκειμένου να ενταχθεί στην αγορά εργασίας. Αν χρειάζεται κατάρτιση, του συστήνουν κάποια προγράμματα. Αν χρειάζεται κινητοποίηση και ψυχολογική ενδυνάμωση, τον βοηθούν και σ' αυτό τον τομέα. Το παν είναι να εδραιωθούν σχέσεις εμπιστοσύνης. Οι εργασιακοί σύμβουλοι υποστηρίζουν πολλές και διαφορετικές ομάδες αναζητούντων εργασία. Καθημερινά προσέρχονται σε αυτούς ποικίλες ομάδες ανέργων, όπως νεοεισερχόμενοι στην αγορά εργασίας, έμπειροι επαγγελματίες που βρέθηκαν εκτός αγοράς, εποχικοί, εκπαιδευτικοί, μακροχρόνια άνεργοι, αποφυλακισμένοι, απεξαρτημένοι, άτομα με αναπηρία κ.ά.

Κάθε άτομο διαφοροποιείται με βάση το εκπαιδευτικό του υπόβαθρο, την επαγγελματική του διαδρομή, τις εκπαιδεύσεις που έχει λάβει, τον επαγγελματικό του στόχο και τις εκάστοτε ανάγκες του. Η αναζήτηση εργασίας είναι διαδικασία που απαιτεί χρόνο, υπομονή και μεγάλη δέσμευση, ενώ πιθανές αποτυχίες κατά την αναζήτηση είναι εύκολο να οδηγήσουν τα άτομα σε ένα διαρκώς αποθαρρυντικό πλαίσιο.

Εκτός από τη διά ζώσης υποστήριξη των αναζητούντων εργασία έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται διαδικτυακά ομαδικά εργαστήρια συμβουλευτικής με ποικιλία θεματικών, όπως η σύνταξη του βιογραφικού σημειώματος, η συνέντευξη εργασίας, η επιχειρηματικότητα, αλλά και τα μέσα επαγγελματικής κοινωνικής δικτύωσης.
Στόχος είναι οι αναζητούντες εργασία να ενημερωθούν πληρέστερα και να ενδυναμωθούν στην προσπάθειά τους για αναζήτηση εργασίας και διαχείριση της σταδιοδρομίας τους. Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο των «Ημερών Καριέρας» της ΔΥΠΑ έχουν υλοποιηθεί εργαστήρια με τις προαναφερθείσες θεματικές ενότητες διά ζώσης. Υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση σε αυτές τις δράσεις και έχει εκφραστεί ξεκάθαρα η ανάγκη των ατόμων γι' αυτές τις υπηρεσίες.

Μία από τις δυσκολότερες περιόδους υποστήριξης των ανέργων ήταν αυτή της οικονομικής κρίσης (η ανεργία το 2013 είχε σκαρφαλώσει στο 27%) όπου αρκετές επιχειρήσεις έβαλαν λουκέτο και πολλά στελέχη απολύθηκαν. Τα άτομα που εγγράφονταν στις υπηρεσίες παρουσίαζαν συναισθήματα θυμού, αγανάκτησης και απογοήτευσης. Στις περιπτώσεις αυτές χρειαζόταν μεγαλύτερη προσπάθεια από πλευράς του εργασιακού συμβούλου ώστε να μετριαστούν τα προαναφερόμενα συναισθήματα και να δεχθούν οι αναζητούντες να συνεργαστούν και να αποδεχθούν θέσεις με μικρότερες απολαβές, έστω και προσωρινά.

Τα success stories

Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις ατόμων στα οποία η ΔΥΠΑ συνεισέφερε καθοριστικά ώστε να βγουν από την ανεργία και να διαχειριστούν αποτελεσματικά τη σταδιοδρομία τους. Πολλά άτομα μετά τη συνεργασία που είχαν με εργασιακό σύμβουλο ενεργοποιήθηκαν, έθεσαν τον επαγγελματικό τους στόχο και μπόρεσαν να βρουν μία εργασία που τους έδωσε ξανά ώθηση στο να διαχειριστούν καλύτερα τη ζωή τους. Αλλα άτομα μπόρεσαν να απασχοληθούν στο επιθυμητό τους επάγγελμα, ενώ πολλοί κατάφεραν να αναπτύξουν τη δική τους επιχειρηματική δραστηριότητα μέσω προγραμμάτων. Εγγεγραμμένος άνεργος π.χ. παρακολούθησε σεμινάριο συμβουλευτικής επιχειρηματικότητας και άνοιξε σχολή οδηγών. Στη συνέχεια προσέλαβε και άτομα εγγεγραμμένα στο μητρώο της ΔΥΠΑ.

Οι ανάγκες για διαμόρφωση νέων εκπαιδευτικών προγραμμάτων είναι συνεχείς. «Εχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον η συνομιλία που είχαμε με έναν νεαρό ο οποίος εργαζόταν ως διανομέας και μας επικοινώνησε πως δεν επιθυμεί να αλλάξει δουλειά αλλά θα ήθελε να εκπαιδευτεί στον χειρισμό drone γιατί θεωρεί ότι σε λίγο καιρό τα δέματα θα διακινούνται μέσω drone στους πελάτες. Δεν μπορέσαμε να τον βοηθήσουμε. Ελπίζουμε στο μέλλον», λένε οι σύμβουλοι της ΔΥΠΑ.

Επίσης, η ΔΥΠΑ έχει προκηρύξει μέσω του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» επιδοτούμενα προγράμματα κατάρτισης για ανέργους και εργαζομένους. Ηδη 74.000 άνεργοι έχουν συμμετάσχει σε προγράμματα της επιλογής τους, λαμβάνοντας και τη σχετική πιστοποίηση σε ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες.
Επιπρόσθετα, είναι σε εξέλιξη το πρόγραμμα αναβάθμισης δεξιοτήτων «Πάω Μπροστά» που αφορά εργαζομένους. Η δράση δίνει τη δυνατότητα σε 150.000 μισθωτούς  του ιδιωτικού τομέα να αποκτήσουν ή να αναβαθμίσουν τις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητές τους.

ΠΗΓΉ: www.ekriti.gr

Ροή ειδήσεων - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ