Εγρήγορση και στο Ηράκλειο για τη Νέα Γραμμή Υψηλής Τάσης Χανιά – Δαμάστα

Φορείς που εναντιώνονται στο έργο και ήδη έχουν κάνει προσφυγή στο ΣτΕ έκαναν αναλυτική ενημέρωση το βράδυ της Τετάρτης στο Γάζι για τις επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον

Μετά τις αντιδράσεις που έχουν ξεκινήσει από τη Δυτική Κρήτη και επισφραγίστηκαν πρόσφατα με δυο προσφυγές στο ΣτΕ, για τη νέα γραμμή υψηλής τάσης που θα συνδέσει τη Δαμάστα με τα Χανιά στο πλαίσιο του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης του μεγάλου καλωδίου, χθες Τετάρτη, στο Γάζι, από την Πρωτοβουλία Ηρακλείου ενάντια στους Πυλώνες Υψηλής Τάσης και τις ΒΑΠΕ, έγινε αναλυτική ενημέρωση για το θέμα αυτό.

Της Κορίνας Καφετζοπούλου

Πρόκειται συγκεκριμένα για τη νέα εναέρια γραμμή που αποτελείται από 269 πυλώνες, ύψους 33μ., σε αποστάσεις μεταξύ τους περίπου 350 μ. με συνολικό μήκος 96, 8 Km εναέρια που διχοτομεί την ενδοχώρα της Κρήτης.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ήδη η πρωτοβουλία έχει δώσει στη δημοσιότητα, στον ν. Ηρακλείου, η γραμμή, με βαρέως τύπου πυλώνες και 6 καλώδια υψηλής τάσης -που αναπτύσσουν θερμοκρασίες 80οC – 90οC-, θα διατρέχει κατά μήκος τις τοπικές κοινότητες της Δαμάστας και του Αστρινού στο Μαλεβίζι, ενώ στην υπόλοιπη της έκταση θα διατρέχει δεκάδες τοπικές κοινότητες στον Αποκόρωνα, το Ρέθυμνο και τον Μυλοπόταμο.

Σύμφωνα με τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), για την εγκατάσταση κάθε πυλώνα θα γίνουν αναγκαστικές απαλλοτριώσεις και θα απαιτηθεί διαμόρφωση χώρου έκτασης 400 τ.μ..

Οι γεωργικές εκτάσεις που θα δεσμευτούν για το έργο υπολογίζονται στα 840 στρέμματα.

Επιπλέον, το έργο θίγει δασικές εκτάσεις εκ των οποίων μεγάλο μέρος εντός περιοχών Natura 2000, αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους καθώς και το Γεωπάρκο UNESCO του Ψηλορείτη,

την έκταση του οποίου θα διατρέχουν 105 πυλώνες σε μήκος 35 km. Με τους πιο μετριοπαθείς υπολογισμούς θα θιγούν περί τα 108.000 στρέμματα μόνο για την εγκατάσταση των πυλώνων και

τους δρόμους πρόσβασης στο έργο.

Με αφορμή όλα αυτά τα στοιχεία  αλλά και άλλα  η ΜΠΕ του έργου που εκτελεί ο ΑΔΜΗΕ έχει βρεθεί στο στόχαστρο των αντιδράσεων που ξεκίνησαν από τον Αποκόρωνα και αλλά και άλλων φορέων και επισφραγίστηκαν με δυο πρόσφυγες που κατατέθηκαν στο ΣτΕ, όπως προαναφέρθηκε.
Η πρώτη κατατέθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο από τον δήμο Αποκόρωνα και ακολούθησε άλλη μια από 50 υπογράφοντες, εκ των οποίων 17 σύλλογοι από Χανιά, Αποκόρωνα, Ρέθυμνο, Μυλοπόταμο και Ηράκλειο, καθώς και 33 άτομα από Ρέθυμνο και Αποκόρωνα.
Στη εκδήλωση που έγινε στο Γάζι στο χώρο του Γυμνασίου το βράδυ της Τετάρτης κεντρικοί ομιλητές ήταν ο δρ. Χαράλαμπος Φασουλάς, πρόεδρος Γεωπάρκου UNESCO Ψηλορείτη, η Κατερίνα

Κορρέ, εκπρόσωπος του Συντονιστικό Ρεθύμνου κατά των ΒΑΠΕ, ο Βαλάντης Μανωλεσάκης, γραμματέας του Συλλόγου Αρχιτεκτόνων Ρεθύμνου και μέλος του συντονιστικού Ρεθύμνου κατά των

ΒΑΠΕ, ο Μανόλης Πετακάκης, εκπρόσωπος της πρωτοβουλίας Αποκόρωνα ενάντια στους πυλώνες και ανεμογεννήτριες. Μήνυμα απέστειλε καθώς δεν μπόρεσε να παρευρεθεί η Μαρία

Παντουβά, εκπρόσωπος της πρωτοβουλίας πολιτών Μυλοποτάμου ενάντια στους πυλώνες και τις ανεμογεννήτριες.

Συμμετείχαν επίσης ο Ορειβατικός Σύλλογος Ηρακλείου και Σπηλαιολογικός Όμιλος Κρήτης (ΣΠ.Ο.Κ).

Η κα Κορρέ είπε μεταξύ άλλων ότι πρόκειται για ένα έργο πουν στο πλαίσιο της ΜΠΕ δεν εξετάζονται καθόλου οι σοβαρές επιπτώσεις στο ανθρώπινο περιβάλλον ενώ στο φυσικό περιβάλλον

εξετάζονται με « ελαφρότητα».

Ένα από τα θέματα που τίθενται επ΄αυτού στο οποία αναφέρθηκε αναλυτικά ο κ. Φασουλάς είναι οι επιπτώσεις στο Γεωπάρκο Ψηλορείτη όπου προβλέπονται 105 συνολικά πυλώνες και η κατασκευή και λειτουργία του έργου θα εκθέσει το Γεωπάρκο σε βέβαιους κινδύνους ( ζημιές από ακραία φαινόμενα, πυρκαγιές ) που θα υπονομεύσουν την ακεραιότητα του.

Ο κ. Φασουλάς μεταξύ άλλων είπε ότι στη ΜΠΕ του έργου δεν εξετάστηκαν ουσιαστικές εναλλακτικές λύσεις , δεν υπολογίζει το κόστος των ενεργειών στην αξία του φυσικού περιβάλλοντος που

είναι στην ημιορεινή και ορεινή ζώνη αφού η τοποθέτηση των πυλώνων χωροθετείται ακόμα μέχρι τα 1.100 μέτρα υψόμετρο.

Όπως επίσης και οι δυνατότητες που έχει αυτή η περιοχή για να παράξει τοπικά προϊόντα και να βοηθήσει τον εναλλακτικό τουρισμό τον οποίο το Γεωπάρκο προωθεί.

Η όδευση που προτείνεται έχει πολύ μεγάλο κόστος υλοποίησης και μεγάλη επίπτωση στο περιβάλλον γιατί ουσιαστικά αφορά περιοχές με δυσκολία την πρόσβαση λόγω του αναγλύφου, με

μεγάλες καταστροφές, διανοίξεις δρόμων, εκχερσώσεις , κοπή δέντρων, βλάστησης κ.α

Επομένως θα έχουμε υποβάθμιση και της γεωργίας, και κτηνοτροφίας , εναλλακτικό τουρισμό.

Ένα μεγάλο τμήμα είναι περιοχή Natura που αφορά στην ορνιθοπανίδα, και υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να προσκρούουν πουλιά πάνω στις τεράστιες κολώνες, ( ένας λόγος που οριοθετήθηκαν οι

περιοχές Natura είναι για την προστασία των πουλιών).

Σχολίασε επίσης ότι από τη ΜΠΕ δε φαίνεται τελικά ποιο είναι το δημόσιο όφελος, για να έχει τόσο μεγάλες επιπτώσεις το φυσικό περιβάλλον .
Αλλά αυτό που φαίνεται είναι το όφελος από τις εταιρίες που θα αναπτύξουν ΑΠΕ.

Για τέτοιου μεγέθους έργα θα έπρεπε να έχουν προταθεί εναλλακτικές λύσεις με λιγότερες επιπτώσεις στο τοπίο και το ανάγλυφο της περιοχής, όπως υπογειοποίηση παράλληλα με τον ΒΟΑΚ ή υποθαλάσσιο καλώδιο που δεν συζητούνται.

Στη εκδήλωση αναφέρθηκαν όλες οι ενστάσεις των φορέων επί της ΜΠΕ του έργου όπως :

-Την οπτική επιβάρυνση αρχαιολογικών τόπων και μνημείων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα Η Μονή Αρκαδίου ( ύψος καθολικού 13,30 μ ) που θα συνθλίβεται οπτικά από τους πυλώνες πίσω της ύψους 33,00 μ .
– Τις επιπτώσεις αναφορικά με σημαντικά σπήλαια.
-Τις επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής από την οπτική όχληση, την ηχητική όχληση ( βόμβος λόγω φαινομένου corona ) αλλά και την ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία στην οποία θα εκτίθενται όσοι θα εργάζονται καθημερινά δίπλα ή κοντά στην γραμμή μεταφοράς ΥΤ
( αγρότες, κτηνοτρόφοι κ α ).
-Τους κινδύνους για την ζωή αυτών των εργαζομένων ( ή και περιπατητών στο μονοπάτι Ε4 και στα περιπατητικά μονοπάτια που σε κάποια σημεία βρίσκονται πολύ κοντά στη Γραμμή Μεταφοράς ΥΤ ) από την δημιουργία ηλεκτρικού τόξου ή την ηλεκτροπληξία από πτώση
κεραυνού σε κοντινή απόσταση κατά την διάρκεια βροχερού καιρού ή καταιγίδας.
-Τις επιπτώσεις στα ζώα που θα βόσκουν ή θα σταβλίζονται κοντά στην γραμμή μεταφοράς Υψηλής Τάσης .
-Την περιβαλλοντική υποβάθμιση και την αλλοίωση του τοπίου με συνακόλουθο την περιορισμένη δυνατότητα για ήπιες εναλλακτικές μορφές τουρισμού στην ενδοχώρα.
– Την αλλαγή χρήσης γης, την οικιστική υποβάθμιση και την συνακόλουθη μείωση της αξίας των ακινήτων που βρίσκονται κοντά σε γραμμές μεταφοράς Υψηλής Τάσης.

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Μαλεβίζι - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ