Μετά τη συγκέντρωση των επιχειρηματιών την περασμένη Κυριακή, η πρωτουβουλία δημοτών Γαζίου, που εξουσιοδοτήθηκε να λειτουργήσει ως δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ του εμπορικού κόσμου και της δημοτικής αρχής, απέστειλε σχετικό υπόμνημα προς τον δήμαρχο Μαλεβιζίου, Μενέλαο Μποκέα, με όλα τα ερωτήματα που τους απασχολούν.
Το υπόμνημα- ψήφισμα της γενικής συνέλευσης επαγγελματιών και ιδιοκτητών επαγγελματικής στέγης της “μικρής” Ελευθερίου Βενιζέλου
έχει ως εξής:
“Κύριε Δήμαρχε,
Το πρώτο δεκαήμερο του περασμένου Αυγούστου υπογράφηκε στη Περιφέρεια η σύμβαση της ανάπλασης της μικρής Βενιζέλου.
Σας υποβάλλουμε λοιπόν το παρόν υπόμνημα, που είναι προϊόν ψηφοφορίας στη γενικής συνέλευσης των επαγγελματιών Γαζίου, που συγκλήθηκε τη 19η Οκτωβρίου και περιλαμβάνει τους προβληματισμούς και τις θέσεις μας για την ομαλότερη δυνατόν της διεκπεραίωσης του έργου.
Η αρχική θέση μας είναι πως συμφωνούμε ότι η πραγματοποίηση του έργου είναι προς τη κατεύθυνση αναβάθμισης του κεντρικού άξονα της πόλης μας. Ωστόσο κρίνουμε ότι πρέπει να ληφθούν πολύ σοβαρά υπ΄ όψιν κρίσιμες παράμετροι, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να εκπληρώνει τις προσδοκίες όλων και ο επαγγελματικός κόσμος να μην υποστεί καθοριστικές ζημιές τόσο στη διάρκεια, όσο και μετά το τέλος του έργου.
Τα θέματα λοιπόν που μας απασχολούν είναι τα εξής.
Χώροι στάθμευσης. Οι υπάρχουσες θέσεις στάθμευσης επαρκούν πολύ οριακά ήδη για την υπάρχουσα πραγματικότητα. Επειδή αυτό αμφισβητείται από κάποιους, σας επισυνάπτουμε φωτογραφίες, που δείχνουν, ότι αυτοί οι χώροι ασφυκτιούν κατά τις ώρες αιχμής. Οι εικόνες αυτές απεικονίζουν τη κατάσταση πως ήταν την 10η Οκτωβρίου. Συνήθως τα σταθμευμένα αυτοκίνητα επί της Βενιζέλου (πάντα μιλάμε με όρους αιχμής) είναι πολύ περισσότερα από τα 160, που υποστηρίζει η δημοτική αρχή. Οι δικοί μας υπολογισμοί καταλήγουν σε έναν αριθμό της τάξης των 220 οχημάτων τουλάχιστον. Αφού λοιπόν αυτά τα αυτοκίνητα θα εκδιωχθούν από το δρόμο, πρέπει επειγόντως να δημιουργηθούν επιπλέον χώροι στάθμευσης ικανοί να υποδεχθούν και άλλα περίπου 40 οχήματα των επισκεπτών – πελατών της αγοράς. Αυτοί οι μετριοπαθείς κατά τη γνώμη μας αριθμοί δίνουν ένα άθροισμα 260 θέσεων στάθμευσης, που πρέπει απαραίτητα να βρεθούν. Σε αντίθετη περίπτωση δεν βλέπουμε πως μπορεί να ξεκινήσει το έργο και να μην αποδειχθεί καταστροφικό για όλους, τόσο κατά τη διάρκεια του έργου, όσο και μετά.
Αποχετευτικό σύστημα. Με ιδιαίτερη ανακούφιση πληροφορηθήκαμε ότι με την ευκαιρία της ανάπλασης θα αντιμετωπισθούν τα όποια προβλήματα της κεντρικής αποχέτευσης. Έτσι ελπίζουμε να μη ξαναγίνουμε μάρτυρες τριτοκοσμικών καταστάσεων, όπως πλημμύρες με βοθρολύματα στο κεντρικό δρόμο και στα υπόγεια οικοδομών ή περιστασιακή ύπαρξη πολύ δυσάρεστων οσμών, που παραπέμπουν σε βόθρο.
Δίκτυο υδροδότησης και απορροής όμβριων υδάτων. Είμαστε ιδιαίτερα θετικοί και χαιρετίζουμε θερμά την βελτίωση των δικτύων αυτών.
Νομικά θέματα. Το τι θα γίνει με τα πεζοδρόμια είναι απαραίτητο να ξεκαθαριστεί πλήρως. Γνωρίζουμε ότι με βάση το σχέδιο πόλης η δημοτική αρχή επιθυμεί να επεκτείνει τα νέα πεζοδρόμια μέχρι την οικοδομική γραμμή. Ωστόσο η πράξη εφαρμογής του σχεδίου δεν έχει γίνει. Πρέπει λοιπόν να γίνει η απαραίτητη νομική πρόβλεψη. Με την ευκαιρία θέλουμε να καλέσουμε τους ιδιοκτήτες ακινήτων επί της μικρής Βενιζέλου να ερευνήσουν αυτό το θέμα και αν έχουν ενστάσεις να τις υποβάλλουν έγκαιρα. Σε καμιά περίπτωση δεν θέλουμε να δούμε να κατατίθενται ασφαλιστικά μέτρα μετά την έναρξη της ανάπλασης, που θα οδηγήσουν στη καθυστέρηση εξέλιξης του έργου!
Για τις κατεδαφίσεις των αυτοσχέδιων κατασκευών, αν γίνουν, πρέπει να δοθεί μια λογική προθεσμία. Για να κάνουν τις απαραίτητες αναδιοργανώσεις των επιχειρήσεών τους οι επαγγελματίες, απαιτείται χρόνος και χρήμα. Άλλωστε ο δήμος είναι (διαχρονικά και όχι ο τωρινός δήμαρχος) ο ηθικός αυτουργός γ΄ αυτή τη κατάσταση, που δημιουργήθηκε με την ανοχή του. Σίγουρα θα είναι καταστροφικό να προκύψουν καθυστερήσεις, λόγω διαφωνιών ή προσφυγών γι΄ αυτό το θέμα.
Υπογειοποίηση ηλεκτροφόρου δικτύου. Κύριε δήμαρχε. Θεωρούμε την υπογειοποίηση πολύ σημαντική. Γνωρίζετε ωστόσο καλύτερα από όλους ότι όπου έχει εμπλακεί ο ΔΕΔΔΗΕ για τέτοια βελτίωση, οι καθυστερήσεις των έργων ήταν μεγάλες. Τονίζουμε και πάλι ότι όλοι μας θέλουμε να γίνει η υπογειοποίηση. Απαραίτητη όμως είναι η προϋπόθεση να δεσμευθεί ο ΔΕΔΔΥΕ ότι θα σεβαστεί το γενικό χρονοδιάγραμμα του έργου της ανάπλασης. Αν δεν συμβεί αυτό, λυπούμαστε αλλά η θέση μας είναι να αποφευχθεί η υπογειοποίηση.
Επίσημη ενημέρωση για την έναρξη. Γνωρίζουμε ότι ο προσανατολισμός είναι η ανάπλαση να ξεκινήσει μετά τις γιορτές. Ωστόσο αν δεν συμβεί αυτό, είναι απαραίτητο να γνωρίζουμε έγκαιρα την ακριβή ημερομηνία έναρξης, ώστε όλοι μας να κάνουμε τον προγραμματισμό μας.
Αυστηρή δέσμευση για τη διάρκεια. Όταν ο δήμος είναι έτοιμος, πρέπει να συναποφασιστεί σε πόσα κατασκευαστικά τμήματα θα χωριστεί το έργο και πόσο χρόνος θα χρειαστεί να τελειώσει το κάθε κομμάτι. Όταν λέμε να “τελειώσει” εννοούμε να γίνει η ασφαλτόστρωση του δρόμου και η πλακόστρωση των πεζοδρομίων. Τα χρονοδιαγράμματα αυτά πρέπει να είναι αυστηρά ανελαστικά και να δεσμευθούν οι πάντες γραπτά και δημόσια. Τα υπόλοιπα, όπως διαγραμμίσεις, τοποθέτηση κάδων απορριμμάτων, φωτισμός και φύτευση πρασίνου είναι μεν σημαντικά, αλλά έρχονται σε δεύτερη μοίρα. Επίσης πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις για τη παράπλευρη κυκλοφορία μέσα από τους παρακαμπτήριους δρόμους. Ένα σημαντικότατο θέμα, που απαιτεί πρόβλεψη είναι η εξυπηρέτηση του εφοδιασμού των καταστημάτων και ειδικότερα αυτών της εστίασης, όπως και των super και mini markets. Είναι αυτονόητο ότι για τις εργοταξιακές αυτές διευθετήσεις διεκδικούμε να έχουμε πλήρη ενημέρωση και άποψη.
Επίλογος. Κύριε δήμαρχε, ελπίζουμε να καταλαβαίνετε γιατί διεκδικούμε να έχουμε καθοριστικό λόγο για τα παραπάνω θέματα και τις διευθετήσεις τους.
Υπάρχει μια χαλαρή άποψη ότι αν δεν κάνουμε και λίγη υπομονή για να υποστούμε και κάποια ταλαιπωρία το έργο δεν μπορεί να γίνει. Οι τρίτοι όμως, όπως η εφορία, ο ΕΦΚΑ, οι πιστωτές και οι προμηθευτές δεν ακούν τέτοια αφηγήματα. Οι υποχρεώσεις θα εξακολουθούν να τρέχουν και εμείς θα πρέπει να ξέρουμε ακριβώς που πατάμε και που περπατάμε.
Ακούστηκε από κάποιους ότι πουθενά δεν έκλεισαν επιχειρήσεις εξ αιτίας τέτοιων έργων ανάπλασης. Σας παραπέμπουμε λοιπόν στη διαδικτυακή σελίδα της Νέας Κρήτης με ημερομηνία 8/1/25, όπου γίνεται αναφορά για πεσμένους τζίρους από 40 – 70% και για τέσσερις περιπτώσεις κλεισίματος επιχειρήσεων λόγω της καθυστέρησης ολοκλήρωσης του έργου στο κόμβο Τζωράκη.
Αφελείς δεν είμαστε και ξέρουμε ότι η κατάσταση δεν θα είναι βελούδινη. Θέλουμε όμως να πιστεύουμε ότι με μια αρμονική και υπεύθυνη συνεργασία θα καταφέρουμε να περάσουμε αυτόν τον δύσκολο σκόπελο. Άλλωστε, κρατάμε τη δήλωσή σας, ότι το πρώτο άτομο που θέλει να δει το έργο να ολοκληρώνεται έγκαιρα είστε εσείς”.
*Φωτογραφία από τη συγκέντρωση της περασμένης Κυριακής
