Καραγιάννης: Ο ΒΟΑΚ αποτελεί άμεση προτεραιότητα της κυβέρνησης

Petite Perle 300×250

Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει θέσει ως πρώτη και άμεση προτεραιότητα την υλοποίηση του ΒΟΑΚ, ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης.

«Οι Κρητικοί πλέον αντιλαμβάνονται ότι η κυβέρνηση προχωράει με έργα και όχι με λόγια για την υλοποίηση του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου στην Ευρώπη», σημείωσε στη συνέχεια ο ίδιος, απαντώντας σε επίκαιρες ερωτήσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Χάρη Μαμουλάκη, και του ΚΙΝΑΛ, Βασίλη Κεγκέρογλου, σχετικά με τον ΒΟΑΚ.

Ο υφυπουργός, αφού υπογράμμισε ότι αυτό που παρέλαβε η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν «μια μικρή έως ανύπαρκτη μελετητική ωριμότητα, με αποσπασματικές παρεμβάσεις, διάσπαρτες κατά μήκος του άξονα, χωρίς καμία συνοχή και χωρίς τις απαιτούμενες προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου», τόνισε πως «δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι ουσιαστικά το έργο στήθηκε σχεδόν απ' την αρχή. Η εντολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν για άμεση απεμπλοκή και ωρίμανση του έργου και αυτό κάναμε μέσα από μια πολύ εντατική και συστηματική δουλειά».

Ετσι «ενιαιοποιήσαμε σε τεχνικό επίπεδο το έργο πλέον από τον Κίσσαμο έως τη Σητεία. Οριστικοποιήσαμε το χρηματοοικονομικό μοντέλο. Αναθέσαμε πάνω από δεκαέξι μελέτες. Αναβαθμίσαμε τις προβλέψεις για τα όρια ταχύτητας του δρόμου. Εντάξαμε και τη βελτίωση των υφιστάμενων παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων στο έργο και δημοπρατήσαμε και όλο αυτό το διάστημα».

Επίσης, «ολοκληρώσαμε τις μελέτες και καταθέσαμε τις μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας για έγκριση τόσο για το μεγάλο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο όσο και για το τμήμα της σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, το Χερσόνησος-Νεάπολη, που είναι στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού και ευελπιστούμε ότι έως τα τέλη του έτους θα έχουμε προσωρινό ανάδοχο».

Καραγιάννης: Τα επόμενα βήματα για το έργο

Παράλληλα, ανέφερε ο υφυπουργός, «προετοιμάζουμε και τα επόμενα βήματά μας. Θα ακολουθήσουν οι περιβαλλοντικές μελέτες των παρακάμψεων των μεγάλων πόλεων, η ολοκλήρωση των μελετών για το τμήμα Νεάπολη-Αγιος Νικόλαος που θα δημοπρατηθεί έως τα τέλη του έτους ως δημόσιο έργο, ενώ για το τμήμα Κίσσαμος-Χανιά έχουν ανατεθεί και ολοκληρώνονται ήδη οι μελέτες, ώστε να εισαχθεί ως προαίρεση στη σύμβαση παραχώρησης. Μελετάμε ακόμη και το τμήμα Σούδα-Αεροδρόμιο, ενώ μπορούμε να σας πούμε με πολύ μεγάλη περηφάνια ότι το πρόγραμμα έργων που έχουμε στην Κρήτη εξελίσσεται αυτήν τη στιγμή πέραν του δέοντος».

Ο νέος ΒΟΑΚ, ανέφερε ο κ. Καραγιάννης, θα έχει 31 νέες σήραγγες μονού κλάδου μήκους περίπου 40 χιλιομέτρων, σχεδόν 28 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 25 νέους ανισόπεδους κόμβους, καθώς και αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων 18 στις παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.

Οι πηγές χρηματοδότησής του θα είναι: το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ από τα οποία έχουν εξασφαλίσει 1 δισεκατομμύριο 27 εκατομμύρια. Ειδικότερα: το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο, Χερσόνησος θα υλοποιηθεί με σύμβαση παραχώρησης περιλαμβανομένης και της άσκησης προαίρεσης. Το τμήμα Χανιά-Κίσσαμος θα χρηματοδοτηθεί με 200 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης και επιπλέον 600 εκατομμύρια από τα κονδύλια του ΕΣΠΑ 2021-27. Το τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη προωθείται με σύμβαση δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και έχουν εξασφαλιστεί 80 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης, που είναι το σύνολο της χρηματοδοτικής συμβολής του δημοσίου. Και για το τμήμα Νεάπολη-Αγιος Νικόλαος, που προωθείται για υλοποίηση με σύμβαση κλασικού δημόσιου έργου, το σύνολο του προϋπολογισμού, ήτοι τα 147 εκατομμύρια, θα χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης / Φωτογραφία: Intimenews-ΖΑΧΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
Σχετικά με το κόστος και τη χάραξη του τμήματος Αγιος Νικόλαος-Σητεία, ο υφυπουργός ανέφερε πως αυτή τη στιγμή γίνεται η τελειοποίηση και η ωρίμανση των μελετών. Η χάραξή του όμως έχει προσδιοριστεί και έχει οριστικοποιηθεί.

Για το τμήμα 'Αγιος Νικόλαος-Σητεία και το σχεδιασμό του διαγωνισμού εκτίμησε πως εντός του 2022, απ' ό,τι φαίνεται, θα έχουμε οριστικές μελέτες από το ΟΑΚ, ώστε εντός του ίδιου έτους να προχωρήσουμε στη δημοπράτηση του έργου. Για το Χανιά-Ηράκλειο αναμένουμε εντός του 2022 να έχουμε προσωρινό ανάδοχο. Για το Χερσόνησος-Νεάπολη η εκτίμηση είναι ότι μέχρι τα τέλη του χρόνου θα κάνουμε έναν αγώνα δρόμου, ώστε να υπάρχει προσωρινός ανάδοχος.

Αναφορικά με το παράλληλο οδικό δίκτυο, αυτό, είπε ο υφυπουργός, είναι αρμοδιότητα της Περιφέρειας, αλλά παρά ταύτα όλες οι μελέτες, οι προμελέτες οδοποιίας που έχουν κατατεθεί και για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο και για το Χερσόνησος-Νεάπολη εξασφαλίζονται απολύτως μέσω των ανισόπεδων κόμβων που προβλέπονται στη σύνδεση του ΒΟΑΚ με το υφιστάμενο οδικό δίκτυο της Κρήτης. Επίσης και για το Καστέλλι είναι εξασφαλισμένη η σύνδεση και με τον βόρειο και το νότιο οδικό άξονα.

Η θέση του υφυπουργού για τα διόδια στον ΒΟΑΚ

Σχετικά με τις επικρίσεις των βουλευτών για την ύπαρξη διοδίων, ο υφυπουργός ανέφερε πως «τα διόδια που θα πληρώνουν οι Κρητικοί είναι τα διόδια που πληρώνουν όλοι οι Ελληνες πολίτες, το 0,063 ανά χιλιόμετρο». Θα υπάρχουν και ηλεκτρονικά και αναλογικά διόδια. Επέκρινε μάλιστα τον ΣΥΡΙΖΑ ότι δεν μπορεί να λέει ότι «εμείς θα κάναμε ένα έργο χωρίς διόδια, γιατί αυτό δεν είναι αλήθεια» και κατέθεσε έγγραφο της 11ης Απριλίου 2018 του υπουργείου, που υπολόγιζε πως «οι αναμενόμενες εισπράξεις από διόδια θα ήταν 75 εκατομμύρια και η χρηματοδοτική συνδρομή του ελληνικού δημοσίου 500 εκατομμύρια», σημειώνοντας πως «εσείς δεν είχατε κάνει καν τη χάραξη και είχατε βάλει και διόδια. Παρ' όλα αυτά πηγαίνατε και λέγατε ότι δεν θα έχουμε διόδια!».

Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει και άλλα χρόνια ζητήματα που παρέμεναν άλυτα στην Κρήτη, όπως είναι το φράγμα Ταυρωνίτη στα Χανιά, το φράγμα Πλατύ στο Ρέθυμνο, το φράγμα των Μπραμιανών στο Λασίθι.

Σχετικά με τις παρατηρήσεις των ερωτώντων βουλευτών για το χρηματοδοτικό κενό που διαφαίνεται να υπάρχει στο έργο του ΒΟΑΚ, ο υφυπουργός ανέφερε ότι ότι «όταν κάνουμε έργο με σύμβαση παραχώρησης, υπάρχουν και διόδια και υπάρχει και funding gap και, μάλιστα, στην DIGICOM, όπως έχει γίνει και επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, στέλνεις την ενημέρωση για το funding gap και σου απαντάει η Ευρωπαϊκή Ενωση πώς ακριβώς πρέπει να είναι, αφού έτσι και αλλιώς θα γίνει προσφορά».

Ο Χάρης Μαμουλάκης μίλησε για επικοινωνιακές φιέστες της κυβέρνησης, καταλόγισε καθυστερήσεις δύο ετών στο έργο και τελικά οι μόνες αλλαγές που έκανε η κυβέρνηση είναι η προσθήκη διοδίων για όλους, όταν σε Σικελία, Σαρδηνία, Κορσική, Μαγιόρκα, Μινόρκα, Ιμπιζα, Κύπρος, επτά νησιωτικές περιοχές στην Ε.Ε., σε καμία εξ αυτών δεν απαιτήθηκε από τους πολίτες να καταβάλλουν διόδια στο νησί τους, επειδή υπάρχει νόρμα περί νησιωτικότητας. Αναφέρθηκε στην ύπαρξη ενός μεγάλου χρηματοδοτικού κενού, καθώς ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι άνω των 2 δισ. ευρώ.

Ο Βασίλης Κεγκέρογλου επισήμανε πως τα διόδια στον ΒΟΑΚ είναι κατά παράβαση του Συντάγματος, καθώς αυτό επιβάλλει για τα νησιά διαφορετική αντιμετώπιση. Παρατήρησε πως από το 2012 έχει να γίνει δημοπράτηση τμήματος του έργου. Δεν έχουμε ακούσει τίποτα για το τμήμα Αγιος Νικόλαος-Ιεράπετρα, που είναι στο διευρωπαϊκό δίκτυο και οφείλει ο ΒΟΑΚ να συνδεθεί με αυτό. Η ΝΔ, είπε ο βουλευτής, έλεγε προεκλογικά ότι έχει εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ και συνεπώς μετά και τα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας δεν θα έπρεπε να υπάρχει κανένα χρηματοδοτικό κενό για όλο το έργο.

iefimerida.gr

Ροή ειδήσεων - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ