
Δεν έγιναν αποδεκτές οι παρατηρήσεις του Μαλεβιζίου
Δύο θέματα είχε βάλει το Μαλεβίζι επί της ΜΠΕ ΒΟΑΚ για τις παρακάμψεις των πόλεων. Το πρώτο για τον ανισόπεδο κόμβο (Α/Κ) Λινοπεραμάτων όπου υπήρχε διαφωνία για τα φανάρια και η αντιπρόταση είναι η δημιουργία κόμβων. Το δεύτερο θέμα αφορούσε τον νέο ανισόπεδο κόμβο στο ΠΑΓΝΗ.
Με δεδομένο ότι με τη μελέτη του νέου ΒΟΑΚ καταργούνται οι δύο διαβάσεις που βρίσκονται κάτω από την εθνική οδό και οδηγούν στους παράλληλους της, κοντά στο κατάστημα Markt, ο ΟΑΚ και ΤΕΕ/ΤΑΚ έθεταν το θέμα της σύνδεσης με την βόρεια πλευρά και ζητούσαν να υπάρξει ειδική μέριμνα προκειμένου είτε να συνεχίσουν να υφίστανται ή να αντικατασταθούν από άλλες ούτως ώστε να μπορούν να εξυπηρετούνται όσοι τις χρησιμοποιούν.
Σε αυτό το σημείο αναφερόταν ότι είναι πολύ σημαντικό είναι να γίνει και η μελέτη για το παράπλευρο οδικό δίκτυο, λόγω του ότι, μέχρι στιγμή δεν έχει ακόμη εκπονηθεί.
Στην απάντηση του Υπουργείου Υποδομών το πρώτο αίτημα δεν γίνεται δεκτό ενώ στο θέμα του νέου κόμβου του ΠΑΓΝΗ γίνεται τεχνικός ελιγμός και η απάντηση είναι η εξέταση νέων λύσεων μπορεί να γίνει μετά από νέα κυκλοφοριακή μελέτη.
Όσον αφορά στην μελέτη για την πόλη του Ηρακλείου γίνονται δεκτές οι παρατηρήσεις για τον κόμβο αεροδρομίου, Φοινικιάς, και τη σήραγγα στο Κακό Όρος. Στο γενικό πλαίσιο κρίνεται ότι το υπουργείο Υποδομών είδε τα λάθη όσον αφορά στο Ηράκλειο και έκανε αποδεκτά σοβαρά θέματα.
Η παρούσα μελέτη δεν απαντά για το παράπλευρο δίκτυο και για το θέμα των διοδίων. Το αίτημα για την υπογειοποίηση από τον Α/Κ Κατσαμπά ως τον Α/Κ Γαζίου συνολικά ή τμηματικά απορρίφθηκε.
Οι απαντήσεις του Υπουργείου Υποδομών για τους τοπικούς κόμβους
Οι απαντήσεις δόθηκαν στη δημοσιότητα από το το υπ. Μεταφορών και Υποδομών την Τρίτη, με βάση όλα τα ζητήματα που τέθηκαν κατά τη διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης της ΜΠΕ Παρακάμψεων Χανίων – Ρεθύμνου – Ηρακλείου του ΒΟΑΚ από την Περιφέρεια Κρήτης και πλήθος φορέων. Η Περιφέρεια Κρήτης, ανάρτησε προς ενημέρωση των φορέων και του ενδιαφερόμενου κοινού, την σχετική τεχνική έκθεση.
Για το Μαλεβίζι η τεχνική έκθεση επί των παρατηρήσεων που είχαν τεθεί τοποθετήθηκε αναλυτικά για τους κόμβους που αφορούν στην περιοχή μας και η "Φωνή του Μαλεβιζίου" παρουσιάζει τις απαντήσεις που δόθηκαν.
Ανισόπεδος Κόμβος Γαζίου
Στον ανισόπεδο κόμβο Γαζίου δεν υπάρχουν ειδικές παρατηρήσεις, διότι η αναβάθμιση κρίνεται ικανοποιητική. Ωστόσο, υπάρχει ένα θέμα που είχε βάλει ο δήμαρχος Μενέλαος Μποκέας και το ΤΕΕ/ΤΑΚ και ζητούσαν να ληφθεί υπόψη η μελέτη ανάπλασης της Ελ. Βενιζέλου στο Γάζι και η προβλεπόμενη διατομή της για να γίνει κατάλληλη συναρμογή με τον υπό εξέταση κόμβο 3 (Κ3). «Κρίνεται επίσης σκόπιμο να αποσαφηνιστεί ο λόγος που δημιουργείται επιπλέον κλάδος εξόδου στην κατεύθυνση Αμμουδάρα- Ανώγεια στον βορειοανατολικό Κ3, Ενώ η πρόσβαση φαίνεται να εξυπηρετείται ικανοποιητικά. Ο σχεδιασμός αυτός δυνητικά θα αυξήσει την ταχύτητα εξόδου σε ένα σημείο που έχει αυξημένη παραβατική συμπεριφορά σε επίπεδο οδικής ασφάλειας», ανέφερε το Τεχνικό Επιμελητήριο.
Απάντηση: Η σύνδεση του βορειοανατολικού κυκλικού κόμβου με το αστικό οδικό δίκτυο θα πρέπει να μελετηθεί μετά από κυκλοφοριακή μελέτη της ευρύτερης περιοχής.
Σχετικά με την δημιουργία αποκλειστικής λωρίδας δεξιάς στροφής στην κατεύθυνση Αμμουδάρα-Ανώγεια στον βορειοανατολικό κυκλικό κόμβο: Κατ' αρχή, ο κλάδος αυτός ήδη υφίσταται. Με την κατάργησή του, εκτός από την επιβάρυνση του κυκλικού κόμβου, δυσχεραίνεται η κίνηση εντός του δακτυλίου λόγω της μικρής γωνίας συμβολής της ΠΕΟ με την οδό 3ης Σεπτεμβρίου.
Ανισόπεδος Κόμβος Λινοπεραμάτων
Για τον Ανισόπεδο Κόμβο Λινοπεραμάτων ζητήθηκε να εξεταστεί η δυνατότητα αντικατάστασης των ισόπεδων κόμβων (μορφής σταυρού) εκατέρωθεν του ΒΟΑΚ, με κυκλικούς κόμβους ώστε να αποφευχθεί η φωτεινή σηματοδότηση.
Απάντηση: Η αντικατάσταση των ισόπεδων κόμβων με κυκλικούς κόμβους είχε προταθεί ως εναλλακτική λύση, η οποία όμως κρίθηκε ως μη προτιμητέα, τόσο από τον μελετητή όσο και από τον Σύμβουλο Οδικής Ασφάλειας.
Στην Προμελέτη Οδοποιίας των Παρακάμψεων του ΒΟΑΚ, είχαν εξεταστεί δύο εναλλακτικές λύσεις για τον ΑΚ Λινοπεραμάτων.
Η Εναλλακτική Α προέβλεπε τη διαμόρφωση των λωρίδων επιτάχυνσης-επιβράδυνσης, ώστε να αποκτήσουν το απαιτούμενο μήκος και τη διατήρηση της μορφής του κόμβου στην υφιστάμενή του κατάσταση με φωτεινή σηματοδότηση. Η Εναλλακτική Β προέβλεπε τη διαμόρφωση των λωρίδων επιτάχυνσης-επιβράδυνσης, ώστε να αποκτήσουν το απαιτούμενο μήκος και τη διατήρηση της μορφής του κόμβου στην υφιστάμενή του κατάσταση, με 2 κυκλικούς κόμβους επί της κάθετης στον ΒΟΑΚ οδού, καθώς και τη κατασκευή μικρού κόμβου κυκλικής κίνησης στη συμβολή των κλάδων εισόδου – εξόδου του ΒΟΑΚ κατά τη κατεύθυνση «Χανιά – Ηράκλειο».
Σημειώνεται ότι η Εναλλακτική Β απαιτεί πρόσθετες απαλλοτριώσεις για τη κατασκευή του μικρού κόμβου κυκλικής κίνησης στους κλάδου εισόδου – εξόδου του ΒΟΑΚ. Επίσης, δεδομένου ότι ο κόμβος αυτός εξυπηρετεί κυρίως βιομηχανικές εγκαταστάσεις, με αυξημένο φόρτο βαρέων οχημάτων, θεωρούμε ότι αντενδείκνυται η χρήση κυκλικών κόμβων.
Συμπληρωματικά η απάντηση προς το ΤΕΕ/ΤΑΚ αναφέρει: Η ανάπτυξη πλήρους παράπλευρου δικτύου από τον Αλμυρό ποταμό έως τον Α/Κ Γαζίου δεν αποτελεί αντικείμενο της παρούσας μελέτης.
Νέος Ανισόπεδος Κόμβος ΠΑΓΝΗ Χ.Θ. 124+500
Για τον νέο δρόμο ΒΟΑΚ – ΠΑΓΝΗ – ΙΤΕ στις τοπικές παρατηρήσεις σημειώνεται ότι οι προτεινόμενες παρεμβάσεις θεωρούνται θετικές για την λειτουργία του ΠΕΠΑΓΝΗ, του Πανεπιστημίου Κρήτης, κ.α., ελάφρυνση της κυκλοφορίας του Α/Κ Μεσσαράς, με την παρατήρηση της εξέτασης νέας συμβολής επί του κυκλικού κόμβου βόρεια του ΒΟΑΚ, για την άμεση εξυπηρέτηση του τοπικού δικτύου, και την αποκατάσταση της επικοινωνίας βόρεια και νότια του ΒΟΑΚ.
Απάντηση: Η εξέταση νέας συμβολής επί του κυκλικού κόμβου βόρεια του ΒΟΑΚ προϋποθέτει την κυκλοφοριακή μελέτη της ευρύτερης περιοχής, αντικείμενο το οποίο ξεφεύγει από την μελέτη του ΒΟΑΚ.
Στην προμελέτη προβλέπεται η επικοινωνία των περιοχών βόρεια και νότια του ΒΟΑΚ μέσω Κάτω Διαβάσεων εκατέρωθεν του ΑΚ σε μικρές αποστάσεις από αυτόν. Διατηρείται η μορφή του Α/Κ, όπως αυτή προτείνεται από την υπό εκπόνηση μελέτη, με αναθέτοντα φορέα την Δ/νση Τεχνικών Έργων της Π.Ε. Ηρακλείου.
Σημειώνεται ότι η μελέτη προβλέπει την καθαίρεση των Κάτω Διαβάσεων 8Υ-ΚΔ-9 και 8Υ-ΚΔ-10, και συνεπώς αποκόπτεται η υφιστάμενη άμεση επικοινωνία των περιοχών βόρεια και νότια του ΒΟΑΚ. Το βόρειο και το νότιο τμήμα θα επικοινωνούν πλέον μέσω των 8Υ-ΚΔ-8 (περί των 700m δυτικά του ΑΚ – Χ.Θ. 123+772, ανοίγματος 4.5m) και 8Υ-ΚΔ-11 (περί των 500m ανατολικά του ΑΚ – Χ.Θ. 125+010, ανοίγματος 4.3m και ύψους 2.3m).
Η εξέταση νέας συμβολής επί του κυκλικού κόμβου βόρεια του ΒΟΑΚ, για την άμεση εξυπηρέτηση του τοπικού δικτύου και την αποκατάσταση της επικοινωνίας βόρεια και νότια του ΒΟΑΚ, μπορεί να γίνει μετά από κυκλοφοριακή μελέτη της ευρύτερης περιοχής. Σε κάθε περίπτωση, θα απαιτηθεί πρόσθετη απαλλοτρίωση.
