ΒΟΑΚ: Παράθυρο διαλόγου επί της προσφυγής του Μαλεβιζίου ανοίγει η αναβολή στο ΣτΕ

Petite Perle 300×250

Η εξαιρετικά δυσμενής εξέλιξη της αναβολής στο ΣτΕ της εκδίκασης των προσφυγών του Μαλεβιζίου και του Ηρακλείου που αφορούν στις παρακάμψεις του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Χανιά– Ηράκλειο, μπορεί τελικά να λειτουργήσει θετικά προς όλες τις πλευρές;
Αυτό έχει ήδη να συζητείται με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι μέχρι τον προσεχή Νοέμβριο που ορίστηκε η συζήτηση, πιθανά να βρεθεί και η χρυσή τομή επί των θεμάτων που βάζουν επιτακτικά οι δύο δήμοι.
Υπενθυμίζεται ότι ο δήμος Μαλεβιζίου αρχές του καλοκαιριού του 2023, κατέθεσε προσφυγή στο ανώτατο ακυρωτικό δικαστήριο της χώρας κατά της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων στο έργο «Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ): τμήμα Χανιά – Ηράκλειο», για την ενσωμάτωση στο σχεδιασμό του έργου των υφιστάμενων υποτμημάτων των παρακάμψεων Χανίων – Ρεθύμνου – Ηρακλείου του ΒΟΑΚ. Ζητά την μερικώς υπογειοποίηση του νέου δρόμου κατά μήκος του Γαζίου ή τη δημιουργία υπόγειων διαβάσεων – συνδέσεων των πολεοδομικών ενοτήτων βορείως και
νοτίως του ΒΟΑΚ, για να μην αποκοπεί η αναπτυξιακή προοπτική του πολεοδομικού συγκροτήματος Γαζίου από τον νέο ΒΟΑΚ.
Κάτι αντίστοιχο έγινε και από τον δήμο Ηρακλείου. Το κόστος των παρεμβάσεων αυτών όπως έχει εκτιμηθεί από τους δύο δήμους, ξεπερνά τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Την ευθύνη της αναβολή της συζήτησης φέρει το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο δε κατέθεσε εγκαίρως στο ΣτΕ, τη δική του επιχειρηματολογία απέναντι στις αιτιάσεις των δύο δήμων.
Όμως αυτή η καθυστέρηση φέρνει στην επιφάνεια τον ορατό κίνδυνο της απώλειας της χρηματοδότησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης που χρηματοδοτούν και αυτό το έργο για τον ΒΟΑΚ, με 200 εκ. ευρώ.
Το χρονοδιάγραμμα για όλα τα έργα που έχουν χρηματοδοτηθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης είναι σφιχτό και αμετακίνητο καθώς το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο του 2026 θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί εργασίες που αντιστοιχούν στο 15% της αξίας του, κάτι το οποίο με τα σημερινά δεδομένα θεωρείται αμφίβολο.
Ο αρμόδιος υφυπουργός Νίκος Ταχιάος που επισκέφθηκε την Κρήτη πριν λίγες ημέρες, ανέφερε ότι οι ενστάσεις των δήμων είναι λογικές εκφράζοντας μάλιστα την αισιοδοξία οι δύο πλευρές να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να βρουν λύση.
Ο κ. Ταχιάος δεν έκρυψε ότι το έργο πρέπει να «τρέξει», ενώ καθησύχασε για τη χρηματοδότηση λέγοντας πως «ο ίδιος ο Πρωθυπουργος διασφαλίζει τη χρηματοδότηση του ΒΟΑΚ από το Ταμείο Ανάκαμψης, κάτι το οποίο είναι πάρα πολύ σημαντικό. Είναι προσωπικό στοίχημα του Πρωθυπουργού».
Αναφερόμενος στις προσφυγές των δύο δήμων, ο κ. Ταχιάος επεσήμανε πως: «Είναι μια δίκη που πήρε αναβολή, νομίζω για Οκτώβριο – Νοέμβριο. Έχω πει δημόσια ότι έχει μια λογική αυτό το αίτημα. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να κάτσουμε να συζητήσουμε και με τους δύο Δήμους μια τεχνική λύση, η οποία δε θα'ναι μαξιμαλιστική», ανέφερε ο κ. Ταχιάος προσθέτοντας πως το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι αποφασιστεί ένα τεράστιο έργο, το οποίο στη συνέχεια δε θα μπορεί να προχωρήσει.
Υποστήριξε ότι ο ΒΟΑΚ έχει περισσότερες τεχνικές παρά οικονομικές δυσκολίες διαβεβαιώνοντας ότι «οικονομικά το έργο είναι διασφαλισμένο, τεχνικά όμως, αυτή τη στιγμή στην Κρήτη, ζητάμε να γίνει μια πλειάδα έργων, να ανοίξουν άπειρα εργοτάξια, τα οποία δεν μπορούν να υποστηριχθούν πολύ εύκολα από τον κατασκευαστικό κόσμο».

Σχετικά με αυτό ανέφερε ότι αυτήν τη στιγμή στην Κρήτη δεν υπάρχουν ούτε εργάτες ούτε τεχνίτες. Ο υφυπουργός εκτίμησε ότι «θα καθίσουμε πολύ σοβαρά να συζητήσουμε με τον Δήμο Ηρακλείου και τον Δήμο Μαλεβιζίου και θα βρούμε μια λύση η οποία είναι επιθυμητή για όλους».
Το εν λόγω τμήμα του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο με ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αποτελεί το βασικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου, έχει μήκος 157,5 χλμ. και προυπολογιζόμενο κόστος ύψους 1,75 δισεκατομμυρίου ευρώ.
Για τη χρηματοδότηση του έργου 600 εκατομμύρια ευρώ θα διαθέσει το Δημόσιο και 700 εκατ. θα καταβάλλει ο παραχωρησιούχος από δάνεια και ιδιωτική χρηματοδότηση.
Πρόκειται για το τμήμα, στο οποίο έχει προβλεφθεί η λειτουργία διοδίων, αντίστοιχα με την πρακτική στους υπόλοιπους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.
Στα άλλα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ δεν υπάρχει πρόβλεψη για διόδια, καθώς το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη υλοποιείται με ΣΔΙΤ και το Δημόσιο θα εξοφλεί με πληρωμές διαθεσιμότητας, ενώ το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος υλοποιείται ως δημόσιο έργο.

Η ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΕΓΙΝΕ ΣΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΜΑΛΕΒΙΖΙΟΥ

Μαλεβίζι - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ