Τα αγκάθια στο δρόμο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής

Petite Perle 300×250

Δύο αγκάθια στο δρόμο για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική «παγώνουν» τις αποφάσεις της ΡΑΕ για την έγκριση των όρων του διαγωνισμού εισόδου επενδυτών μειοψηφίας σε ποσοστό έως 39% στην «Αριάδνη Interconnection».

Πρόκειται για τη θυγατρική του ΑΔΜΗΕ η οποία έχει αναλάβει την υλοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική, μετά τις σχετικές αποφάσεις της ΡΑΕ που εν τέλει άφησαν έξω από το συγκεκριμένο project την εταιρεία EuroAsia Interconnector.

Πηγές της διοίκησης του ΑΔΜΗΕ δηλώνουν πως ο Διαχειριστής αναμένει από μέρα σε μέρα την έγκριση των όρων του διαγωνισμού από τη ΡΑΕ ώστε να προχωρήσει στη διαδικασία για την είσοδο νέου ή νέων μετόχων μειοψηφίας στην Αριάδνη. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, υπάρχουν δύο εμπόδια που τρενάρουν… τις αποφάσεις της Αρχής. Έτσι δεν προχωρά άμεσα στην έγκριση των όρων, και τις μεταθέτει σε μεταγενέστερο χρόνο.

 Η προσφυγή

Το ένα αγκάθι… είναι η εταιρεία EuroAsia Interconnector. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει καταθέσει ένσταση στην Αρχή Εκδίκασης Προδικαστικών Προσφυγών όσον αφορά τους διαγωνισμούς που «τρέχουν» για την κατασκευή του Αττική – Κρήτη (ένας για τα καλώδια ύψους 600 εκ. ευρώ και ένας για τους μετασχηματιστές ύψους 315 εκ. ευρώ).

Η Αρχή έχει ορίσει ως ημερομηνία συζήτησης της προσφυγής της κυπριακών συμφερόντων εταιρίας την 15η Ιουλίου. Πηγές αναφέρουν ότι θα εξεταστεί τόσο το κατά πόσον είναι εμπρόθεσμη η προσφυγή όσο και αν στέκει επί της ουσίας.

Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι, με βάση έγκυρους νομικούς κύκλους, υπάρχει πρόβλημα αρμοδιότητας, καθώς στην Αρχή Εκδίκασης Προδικαστικών Προσφυγών προσφεύγουν εταιρείες που έχουν έννομο συμφέρον με την έννοια ότι κάποιοι όροι του διαγωνισμού πιθανόν τις αποκλείουν. Στην περίπτωση του EuroAsia οι αιτιάσεις που διατυπώνονται δεν σχετίζονται με τους όρους του διαγωνισμού αλλά με τη νομιμότητα των αποφάσεων της ΡΑΕ και άρα με το δικαίωμα ή όχι της Αριάδνης να προχωρήσει σε διαγωνισμό.

Εκτιμάται ως εκ τούτου ότι η προσφυγή δεν έχει καμία τύχη, αλλά παρόλα αυτά είναι μια εκκρεμότητα.

 Οι εθνικές εκλογές

Το δεύτερο εμπόδιο είναι η πρόωρη προκήρυξη των εθνικών εκλογών.  

Για τη ΡΑΕ, όπως αναφέρουν πληροφορίες, έχει καθοριστική σημασία, ιδίως σχετικά με τους όρους υπό τους οποίους θα εισέλθουν νέοι partners στην Αριάδνη, το αν το έργο Αττική – Κρήτη  θα κατασκευαστεί ως εθνικό ή ως μέρος του PCI Αττική – Κρήτη – Κύπρος – Ισραήλ. Υπό αυτή την έννοια στην Αρχή εκτιμούν ότι είναι λογικό να περιμένουν κάποιο διάστημα ώστε να καταστεί σαφές από τη νέα κυβέρνηση ποιά στάση θα κρατήσει: Θα συνεχίσει τη στάση της παρούσας κυβέρνησης η οποία έχει δηλώσει στην Ε.Ε. ότι στηρίζει το PCI μόνον για τα τμήματα από την Κρήτη έως το Ισραήλ (και ότι το Αττική – Κρήτη θα κατασκευαστεί ως εθνικό) ή θα αλλάξει στάση και θα εντάξει και τη διασύνδεση της Κρήτης στο συνολικό PCI;

Συνεπώς , λένε οι πηγές, η ΡΑΕ δεν πρόκειται να λάβει απόφαση τώρα.

Την ίδια στιγμή αρμόδιοι παράγοντες σημειώνουν και μία ακόμη σημαντική παράμετρο που σχετίζεται με το χρόνο κατά τον οποίο θα καταστεί εφικτό να πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για την είσοδο νέων μετόχων στην Αριάδνη:

«Στην περίπτωση που οι διαγωνισμοί για την κατασκευή έχουν ολοκληρωθεί και η διαδικασία για την είσοδο μετόχων μειοψηφίας πραγματοποιηθεί εκ των υστέρων, εκτιμάται ότι περιορίζεται το πλήθος αλλά και το είδος των ενδιαφερόμενων που θα θελήσουν να μπούν στην Αριάδνη, καθώς όλες οι διαδικασίες θα είναι ολοκληρωμένες». Σε αυτό το ενδεχόμενο εκτιμάται ότι το ενδιαφέρον θα περιοριστεί σε funds ή άλλα επενδυτικά σχήματα, ενώ θα είναι μικρότερο το ενδιαφέρον από ευρωπαίους διαχειριστές.

Παράταση στις προθεσμίες  

Πάντως, το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική είναι κάτι παραπάνω από αναγκαίο.

Η αυξανόμενη ζήτηση ηλεκτρικής ενέργειας από το νησί σε συνδυασμό με τους κοινοτικούς κανονισμούς για την παύση λειτουργίας των ρυπογόνων μονάδων, ώθησε την Αθήνα στο να επισπεύσει διαδικασία και να τρέξει το έργο. Ο ΑΔΜΗΕ έχει δεσμευτεί πως η διασύνδεση θα είναι έτοιμη στο τέλος του 2022.

Πέραν αυτού του γεγονότος, το συγκεκριμένο project είναι μία εκ των κορυφαίων επενδύσεων που δρομολογούνται στη χώρα.

Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες στους δύο εν εξελίξει διαγωνισμούς για τα καλωδιακά τμήματα και τους δύο σταθμούς μετατροπής εναλλασσόμενου – συνεχούς ρεύματος και έναν υποσταθμό εκδηλώνεται μεγάλο ενδιαφέρον συμμετοχής από κορυφαίους εγχώριους και ξένους παίκτες στις συγκεκριμένες κατασκευαστικές εργασίες. Ο πρώτος διαγωνισμός λήγει στις 8 και ο δεύτερος στις 22 Ιουλίου, με τον ΑΔΜΗΕ να μην αποκλείει και ολιγοήμερες παρατάσεις λόγω ακριβώς της αθρόας συμμετοχής σε αυτούς.

Υπενθυμίζεται ότι η διακήρυξη για τα καλωδιακά τμήματα (προϋπολογισμός 600 εκατ. ευρώ) αφορά στην μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση δύο υποβρύχιων καλωδιακών συστημάτων (ανατολικό και δυτικό κύκλωμα, 2 x 500 MW), των υπόγειων καλωδιακών τμημάτων και των οπτικών ινών.

Η διακήρυξη για τους Σταθμούς Μετατροπής Εναλλασσόμενου/Συνεχούς Ρεύματος (προϋπολογισμός 315 εκατ. ευρώ) περιλαμβάνει τη μελέτη, προμήθεια και εγκατάσταση δύο Σταθμών Μετατροπής και ενός Υποσταθμού GIS.

Πηγή: Energypress

Ροή ειδήσεων - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ