«Χρυσή» σεζόν – Σχεδόν 10% η αύξηση του τζίρου στον Τουρισμό της Κρήτης

«Χρυσή» χρονιά για τον τουρισμό για την Ελλάδα και ειδικότερα για την Κρήτη, ήταν η φετινή με τα νεότερα στοιχεία των προκρατήσεων να γεμίζουν με αισιοδοξία για την συνέχεια, στην ανάκαμψη της τουριστικής βιομηχανίας, που αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους πυλώνες στην οικονομία της χώρας.

Της Χρυσούλας Καλλιγιαννάκη

Τα νεότερα στοιχεία έρχονται από την μεγάλη τουριστική έκθεση στο Λονδίνο World Travel Market, όπου η Ελλάδα ενώ ήταν τιμώμενη χώρα, αναδείχθηκε παράλληλα μεταξύ των 10 δημοφιλέστερων προορισμών στον κόσμο.
Τα στοιχεία περιέγραψαν το 2024 ως χρονιά ρεκόρ, ενώ αύξηση καταγράφεται και στις προ-κρατήσεις για το 2025.
Την γενικότερη εικόνα ενισχύουν και τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, που παρουσιάζουν τον τζίρο στο σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου των καταλυμάτων για το γ' τρίμηνο αυξημένο σημαντικά 6,9%.

Την ικανοποίηση τους για την πορεία του τουρισμού από την αρχή μέχρι το τέλος, εκφράζουν στο σύνολο τους οι τουριστικοί παράγοντες εκτιμώντας πως τα απόλυτα θετικό πρόσημο του 2024 προσφέρει αισιοδοξία και για αυτό που έρχεται, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθυντής του Ξενοδοχείου Απολλώνια στην Αμμουδάρα Δημήτρης Αναστασιάδης. Τα στοιχεία δε, που δίνει αντικατοπτρίζουν την εικόνα του τουρισμού στην ευρύτερη περιοχή του Μαλεβιζίου.

Συνολικά στην Κρήτη το τουριστικό προϊόν πέτυχε να καταγράψει απόλυτα θετικά νούμερα σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης Νίκο Χαλκιαδάκη παρά την δύσκολη συγκυρία με την συνεχιζόμενη αύξηση της ενέργειας. Όπως δηλώνει στην Φωνή του Μαλεβιζίου οι αριθμοί δίνουν αύξηση σε ποσοστό 4-5% στις αφίξεις τουριστών στο νησί με παράλληλη αύξηση του τσίρου τις ξενοδοχειακές μονάδες κατά 7-8%. «Πήγαμε αρκετά καλά αν και τα έξοδα μας ήταν ιδιαίτερα ανεβασμένα ιδιαίτερα τα μη προβλέψιμα έξοδα», σημείωσε ο πρόεδρος των ξενοδόχων της Κρήτης.

Ο κύριος Αναστασιάδης δηλώνει στη Φωνή του Μαλεβιζίου πως σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στην διάθεση του υπήρξε αύξηση του τσίρου σε ποσοστό 10% , χαρακτηρίζοντας πάντως ως εξαιρετική την φετινή σεζόν. Αν και ο Μάιος , ο Ιούνιος και λίγο ο Απρίλιος ήταν λίγο χαμηλά, όπως είπε, η τουριστική σεζόν πήρε φόρα τερματίζοντας με τον καλύτερο τρόπο τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο. Σύμφωνα με τον κύριο Αναστασιάδη τα στοιχεία δείχνουν πως τα καλύτερα έρχονται υπογραμμίζοντας πως, μεγάλο ρόλο έπαιξε, προς το τέλος της σεζόν η πτώση των τιμών στα εισιτήρια από τις αεροπορικές εταιρίες.
Ο διευθυντής του Απολλώνια πάντως αν και εκφράζει την αισιοδοξία του για την πορεία είναι ιδιαίτερα καυστικός για την «πλατωνική» σχέση , με τον τουρισμό που, όπως λέει, έχουν κράτος και αυτοδιοίκηση υπογραμμίζοντας πως την περιοχή της Αμμουδάρας για μια ακόμη χρονιά η τουριστική σεζόν κύλησε με αμέτρητα προβλήματα διακοπών ρεύματος, κυκλοφοριακής συμφόρησης, και βρώμικων παραλιών.

Αύξηση και στα τουριστικά έξοδα

Σύμφωνα με τον κύριο Χαλκιαδάκη η αύξηση στα τουριστικά νούμερα ήρθε παρά το γεγονός ότι καταγράφηκαν και οι αυξήσεις στην ενέργεια κατά 30% σε σχέση με το '23, που προστέθηκε στα έξοδα του τουρισμού, συμπεριλαμβανομένης και της αύξησης κατά 40% από το 2019 ( την περίοδο του covid ) στο κόστος για το προσωπικό που απασχολείται στην τουριστική βιομηχανία. Ο ίδιος αθροίζει επίσης στα έξοδα των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων την αύξηση και στο κόστος τροφίμων και ποτών (food and beverage cost) κατά 35% καθώς και του euribor (επιτοκίου βάσης ) που έφτασε το καλοκαίρι έως και τα ο 4%, ενώ τα προηγούμενα χρόνια ήταν μηδενικό . Το euribor πλέον βρίσκεται στο 3,25% , ωστόσο αποτελεί ένα μεγάλο έξοδο για τις τουριστικές επιχειρήσεις όπως υπογραμμίζει ο πρόεδρος τα ων ξενοδόχων Κρήτης.
Ο κύριος Χαλκιαδάκης σημειώνει επίσης πως στην φετινή σεζόν εξομαλύνθηκαν και οι συνθήκες με τους ξενοδοχοϋπαλλήλους μετά τις αυξήσεις που υπήρξαν στους μισθούς. Οι ελλείψεις προσωπικού που είχαν αποδεκατίσει τον τουρισμό τα προηγούμενα χρόνια εμφανίστηκαν μόνο στην αρχή της σεζόν, αλλά σταδιακά όλες οι ανάγκες καλύφθηκαν, αρχικά με προσωπικό και από άλλες χώρες. « Να εμπιστευτούν ξανά τις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, οι μισθοί έχουν αυξηθεί και οι συνθήκες πια είναι πολύ καλές», αναφέρει.

Στα ίδια επίπεδα με πέρσι στα μικρά καταλύματα

Σε γενικές γραμμές η τουριστική σεζόν κινήθηκε καλά και στα μικρά τουριστικά καταλύματα της Κρήτης σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης ενοικιαζόμενων δωματίων «Φιλοξένεια» Γιώργο Χριστοδουλάκη. Αν και όπως λέει άργησε να ξεκινήσει η χρονιά για τα μικρότερα καταλύματα τελικά η σεζόν πλησίασε την περσινή. Αναλογικά πάντως με το αυξημένο κόστος στον τουριστικό κλάδο γενικότερα που επιβάρυνε και τα μικρότερα τουριστικά καταλύματα και την καθυστέρηση που παρατηρήθηκε μέχρι τα μέσα Ιουνίου για την αύξηση της πληρότητας τους ο κ. Χριστοδουλάκης τόνισε πως η χρονιά κρίνεται ικανοποιητική.

Ο ίδιος υπογράμμισε πως από περιοχή σε περιοχή υπήρξαν σημαντικές διακυμάνσεις ενώ όπως είπε στην ευρύτερη τουριστική περιοχή του Μαλεβιζίου υπήρξαν αυξημένες πληρότητες και για τα ενοικιαζόμενα δωμάτια. Αναφορικά με τους τζίρους ο κ. Χριστοδουλάκης τόνισε πως παρουσίασαν αύξηση ανάλογα με το κατάλυμα και έκανε ιδιαίτερη μνεία στην ποιότητα του τουριστικού προϊόντος που όπως είπε παρουσιάζει πτώση.


«Πλησιάσαμε τα περσινά νούμερα σε πληρότητες, απλά τα κόστη είναι πολύ υψηλά», δήλωσε στην Φωνή του Μαλεβιζίου ο κύριος Χριστοδουλάκης που δεν επέτρεψαν στον κλάδο να καρπωθεί την αύξηση του τουριστικού ρεύματος που δέχτηκε η Κρήτη.

Αναφέρθηκε επίσης στο μεγάλο ζήτημα της έλλειψης εξειδικευμένου προσωπικού που συνεχίζει να αποτελεί μεγάλο πρόβλημα για τα μικρά τουριστικά καταλύματα. « Ήταν και φέτος το μεγάλο μας αγκάθι. Τα ξενοδοχεία έφεραν πολύ κόσμο από το εξωτερικό και να καλύψουν τις ανάγκες σε προσωπικό. Θα πρέπει να ψάξουμε και εμείς στην ίδια κατεύθυνση για να καλύψουμε τις ανάγκες μας. Το προσωπικό που είχαμε εμείς χρησιμοποιείται πλέον όπως όλα δείχνουν στις βραχυχρόνιες μισθώσεις», ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης «Φιλοξένεια».

Χειμερινός τουρισμός χωρίς υποδομές δεν γίνεται 

Η Κρήτη είναι ήδη ένας παγκόσμια κορυφαίος τουριστικός προορισμός, αναγνωρίσιμος, με μεγάλες δυνατότητες περαιτέρω ανάπτυξης και επιμήκυνσης της τουριστικής περιόδου, πέραν των θερινών μηνών. Μέσω της διαφοροποίησης και την τοποθέτησής της στην τουριστική αγορά με παλιούς αλλά και νέους όρους, καθώς και μέσω μιας ενιαίας σύγχρονης εικόνας και μιας σειράς στοχευμένων ενεργειών προβολής, μπορεί να χρησιμοποιήσεις παραδοσιακά αλλά και νέα εργαλεία, της ψηφιακής εποχής.
Η παραπάνω θέση εκφράζεται ολοένα και περισσότερο από πολλούς που οραματίζονται χρόνια τώρα, τον χειμερινό τουρισμό. Ωστόσο οι ίδιοι οι παράγοντες του τουρισμού εκτιμούν πως απαιτείται ιδιαίτερη οργάνωση και πρωτίστως υποδομές για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού.

Πέρα από την έρευνα και αναζήτηση ποιοι πελάτες μπορεί να προτιμήσουν την Κρήτη για τουρισμό το χειμώνα πρώτα πρέπει να απαντηθεί η δυνατότητα αν επεκταθούν και οι πτήσεις αλλά κυρίως να υπάρξουν υποδομές και στις ίδιες τις ξενοδοχειακές μονάδες για να στηρίξουν την ανάγκες για την επέκταση του τουρισμού, υπογράμμιζε ο κ. Αναστασιάδης.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο πρόεδρος των ξενοδόχων Κρήτης κ. Χαλκιαδάκης τονίζει πως μόλις ένα 2-3% επιπλέον των πτήσεων που καλύπτει σήμερα μπορεί να δεχθεί το Αεροδρόμιο «Νίκος Καζαντζάκης» του Ηρακλείου. Επομένως μέχρι τουλάχιστον το 2027 που θα ανοίξει το Διεθνές Αεροδρόμιο του Καστελίου απομακρύνονται και τα πλάνα για την ανάπτυξη του χειμερινού τουρισμού.

Τουρισμός - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ