Κρήτη… υποδομές και οι σύγχρονες απαιτήσεις του μέλλοντος.

Petite Perle 300×250

Κείμενο του Γιώργου  Ταβερναράκη*

Στην σύγχρονη Κρήτη πραγματικά, οι υποδομές αποτελούν έναν από τους θεμέλιους λίθους της
ανάπτυξης και της ευημερίας. Καθημερινά, ανακαλύπτουμε νέους τρόπους με τους οποίους οι δρόμοι,
οι γέφυρες, τα αεροδρόμια ενώνουν ανθρώπους, κοινότητες και οικονομίες, και μεταφέρουν ιδεολογίες,
πρακτικές και ήθη. Είναι αυτές οι υποδομές που διασφαλίζουν την πρόσβαση σε καινούριες ευκαιρίες
και επιτρέπουν στην Κρήτη να σημειώσει την πορεία της προς το μέλλον.
Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) αντιπροσωπεύει ένα ουσιαστικό μέρος της οδικής υποδομής
του νησιού, παρέχοντας καίρια σύνδεση μεταξύ του ανατολικότερου με το δυτικότερο άκρο του. Θα είναι
ένα οδικό δίκτυο συνολικά 300 χλμ.. Ένα τεράστιο έργο το οποίο θα δώσει πνοή στην Κρήτη,
διευκολύνοντας την καθημερινότητα των πολιτών, αλλά και των εκατομμύρια τουριστών που
επισκέπτονται κάθε χρόνο το νησί, καθώς επίσης θα συντελέσει και στην γρήγορη μετακίνηση προϊόντων
και αγαθών, εφόσον αναπτυχθούν παράλληλα οι κάθετες συνδέσεις του. Η ολοκλήρωση του έργου θα
αναβαθμίσει την οδική ασφάλεια, αυξάνοντας σημαντικά το μέσο ετήσιο ρυθμό μείωσης οδικών
ατυχημάτων. Επιπλέον θα εξασφαλίσει μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, κυρίως, των
εκπεμπόμενων αερίων ρύπων ανά όχημα λόγω καλύτερων συνθηκών κυκλοφορίας και σταθερότερων
μέσων ταχυτήτων εξασφαλίζοντας παράλληλα ικανοποιητικά εκτιμώμενα επίπεδα θορύβου. Αξίζει να
αναφερθεί ότι στον τομέα της οδικής ασφάλειας όπου με την ανάπτυξη ενός τοπικού Περιφερειακού
Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας, όπως προτείναμε και στο ΤΕΕ-ΤΑΚ, θα έχουμε τη δυνατότητα να
γνωρίζουμε τις ακριβείς θέσεις σε πραγματικό χρόνο όπου συμβαίνουν τροχαία συμβάντα με στόχο, α)
την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του κοινού και των κέντρων λήψης απόφασης, β) τη διάχυση της
πληροφορίας που θα οδηγεί την περιφέρεια Κρήτης και τους δήμους να αναβαθμίζουν στοχευμένα τις
υποδομές και τη σήμανσή του οδικού δικτύου, και γ) την βελτίωση της τροχονομικής επιτήρησης.
Ένα ακόμη έργο το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη είναι και το Αεροδρόμιο Καστελίου. Πρόκειται για ένα
υπερσύγχρονο αεροδρόμιο και το μεγαλύτερο της Μεσογείου. Η πρόβλεψη σε βάθος 25ετίας είναι να
καταφέρει να φιλοξενήσει 15 εκατομμύρια επισκέπτες το χρόνο. Το σίγουρο είναι ότι θα αποτελέσει
κόμβο μεταφορών και θα είναι το πρώτο "πράσινο" ελληνικό αεροδρόμιο από την πρώτη ημέρα
κατασκευής του, με μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος στο περιβάλλον και με αρμονική ένταξη στο
ιστορικό, πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον της Κρήτης.
Αυτά τα έργα σχεδιάζονται και υλοποιούνται από την κεντρική διοίκηση, με διαδικασίες και πρακτικές
που δεν συμφωνούμε όλοι απόλυτα. Στην δημόσια διαβούλευση μάλιστα ως πρόεδρος του ΤΕΕ-ΤΑΚ,
κατέθεσα την άποψη του φορέα μου, που διατηρεί σοβαρότατες επιφυλάξεις για το τμήμα του ΒΟΑΚ
που διέρχεται τον αστικό ιστό του Ηρακλείου. Παρότι η αρχική απάντηση που λάβαμε ήταν η `εμμονή`
του Υπουργείου στον αρχικό του σχεδιασμό, πιστεύω ότι χρέος του πολιτικού προσωπικού που θα
εκλεγεί στις προσεχείς αυτοδιοικητικές εκλογές, είναι η συνεχής διεκδίκηση τροποποίησης του
σχεδιασμού έτσι ώστε να αρθεί η διχοτόμηση του Ηρακλείου. Επίσης στόχος, κυρίως των νέων
Περιφερειακών αιρετών, θα πρέπει να είναι η αναδιοργάνωση του επαρχιακού δικτύου της Π.Ε.
Ηρακλείου, με έμφαση στις `σωστές` κυκλοφοριακές συνδέσεις, στην εξάλειψη θέσεων μειωμένης
οδικής ασφάλειας (ΜΟΑ) και στην συντήρησή του. Κυρίως μέσω αυτού του δικτύου κινούνται και
εξυπηρετούνται καθημερινώς κάτοικοι, επαγγελματίες και τουρίστες.
Θεωρώ ότι ως Περιφέρεια Κρήτης θα πρέπει να μας απασχολήσει σοβαρά η πιθανότητα δημιουργίας
ενός νέου λιμανιού στον Νότο του Νομού, όπως άλλωστε προβλέπεται από το Περιφερειακό Χωροταξικό
Πλαίσιο ήδη από το 2017. Υπάρχουν οι προϋποθέσεις (μεγάλα κέντρα αγροτικής παραγωγής,
αυξανόμενη τουριστική ζήτηση), και εφόσον προκρίνεται και οικονομοτεχνικά, θα συντελούσε στην
αλματώδη ανάπτυξη των περιοχών της Μεσσαράς, της Βιάννου, της Ιεράπετρας κ.α.. Φυσικά και θα
πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στην αναβάθμιση όλων των λιμενικών υποδομών του νησιού καθώς
και στην αναβάθμιση της ασφάλειας λειτουργίας των χερσαίων ζωνών.
Στον ρόλο μου ως περιφερειακός σύμβουλος αλλά και με την ιδιότητα μου ως Πολιτικός Μηχανικός αλλά
και ως Προϊστάμενος του Τμήματος Παλιάς Πόλης του Δήμου Ηρακλείου, με γνώσεις τόσο τεχνικές όσο
και διοίκησης, δεσμεύομαι να στηρίξω και να ενισχύσω αυτά τα έργα υποδομής τα οποία αποτελούν
τους θεμέλιους λίθους για την ανάπτυξη της Κρήτης και την ευημερία των κατοίκων της.
Είναι η ώρα να δράσουμε, να επενδύσουμε στις υποδομές μας και να κάνουμε την Κρήτη να λάμπει
ακόμα περισσότερο. Η δέσμευσή μας για το μέλλον είναι αδιαπραγμάτευτη.

Με εκτίμηση,
Γιώργος Ταβερναράκης

 

*Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Ηρακλείου ''Για την Κρήτη μας''

Αυτοδιοικητικές Εκλογές 2023 - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ