Μεταφορά μετασχηματιστή στη Δαμάστα – Ρεκόρ … με αργή κίνηση και ο οδηγός της νταλίκας πεζός!

Petite Perle 300×250

Ακόμα και τα αδύνατα έγιναν δυνατά για τη μεταφορά του πρώτου μετασχηματιστή στη Δαμάστα στο πλαίσιο του έργου της ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης (Κορακιά) με την Αττική που εκτελεί ο ΑΔΜΗΕ.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Κορίνα Καφετζοπούλου

Όπως ήδη αποκάλυψε το fonimaleviziou.gr που κάλυψε δημοσιογραφικά όλη την επιχείρηση πρόκειται για ένα τιτάνιο έργο που απαιτούσε χειρουργική λεπτομέρεια. Συνολικά στη Δαμάστα θα φτάσουν επτά μετασχηματιστές με το χρονοδιάγραμμα που έχει τεθεί να αναφέρει ότι σε δύο μήνες θα έχει φτάσει στον προορισμό του και ο τελευταίος. Μέσα σε ελάχιστες ημέρες από τη στιγμή που δόθηκε και η τελευταία άδεια από συναρμόδια υπηρεσία κατασκευάστηκε ειδική πλατφόρμα στη ζώνη των Λινοπεραμάτων και το πρωί της Δευτέρας 15 Απριλίου ξεκίνησε η δύσκολη αποστολή με προορισμό τον Σταθμό Μετατροπής στη Δαμάστα. Μια διαδρομή περίπου 20 χιλιομέτρων που γίνεται με τον οδηγό να είναι με τα πόδια και το ειδικό όχημα με τους 16 άξονες να κατευθύνεται με τηλεχειριστήριο!

Το φορτίο βάρους 220 τόνων ύστερα από ταξίδι τριών ημερών έφτασε στο χωριό, σε μια πορεία που έγινε βήμα βήμα, με τον οδηγό να είναι με τα πόδια και το τιμόνι της νταλίκας στο τηλεχειριστήριο

 

Η αυτοκινούμενη νταλίκα που μεταφέρει το πολύτιμο φορτίο ζυγίζει 220 τόνους έχει ύψος σχεδόν 7 μέτρα και πλάτος λιγότερο από 4 μέτρα.
Λόγω του βάρους αλλά και τους ύψους ο μετασχηματιστής δεν χωρούσε κάτω από τις γέφυρες της Εθνικής. Αυτός είναι ο ένας λόγος που δεν έγινε εκφόρτωση στο Λιμάνι του Ηρακλείου και ο άλλος ότι η διαδρομή αυτή λόγω του παράκτιου τείχους στην παραλιακή ήταν απαγορευτική.
Επειδή το φορτίο δεν χώραγε από τη γέφυρα των Λινοπεραμάτων ανοίχθηκε δίοδος στην Εθνική οδό .
Το πρωί της περασμένης Δευτέρας, οι συρμοί μετακινήθηκαν νότια προς τα Λινοπεράματα με κατεύθυνση τον δρόμο του Σκαφιδαρά, από όπου εισήλθαν στην παλιά εθνική οδό Ηρακλείου – Ρεθύμνου με κατεύθυνση προς τη Δαμάστα.

Η μεταφορά του πρώτου μετασχηματιστή έγινε βήμα βήμα κατά κυριολεξία σαν ταινία σε αργή κίνηση.
Ο οδηγός ήταν με τα πόδια και «οδηγούσε» την νταλίκα με τους 16 άξονες με τηλεχειριστήριο με το βάρος του φορτίου να είναι 220 τόνοι! Όλα είναι υπολογισμένα και οι κινήσεις καταγεγραμμένες, ενώ εντύπωση προκαλεί και ο τρόπος λειτουργίας των εργαζομένων που συνοδεύουν την μεταφορά. Το ύψος του μετασχηματιστή με το όχημα είναι σχεδόν επτά μέτρα. Για να μην "ακουμπήσει" τα καλώδια της ΔΕΗ, οι εργαζόμενοι σηκώνουν με διχάλες τα σύρματα ώστε να περάσει με ασφάλεια. Όταν αυτό δεν είναι εφικτό γίνεται διακοπή ρεύματος από συνεργείο του ΔΕΔΔΗΕ που συνόδευε το αυτοκινούμενο όχημα. Η αστυνομία έκλεινε τον δρόμο ενώ σε όλη τη διαδρομή παρακολουθείται η πορεία και σε σχέση με τα καλώδια της ΔΕΗ. Όπου χρειαστεί γίνεται διακοπή ρεύματος από τη ΔΕΔΔΗΕ και στη συνέχεια επανασύνδεση.

 

Προετοιμασία 2,5 ετών στη γραφειοκρατία και αρκετών μηνών για την εκτέλεση του δρομολογίου

 

Είχε προηγηθεί η προσαιγιάλωση μερικές ημέρες πριν και συγκεκριμένα στις 11 Απριλίου όπου το πολύτιμο φορτίο έφτασε από το Λιμάνι του Ηρακλείου με motor ship στη θαλάσσια ζώνη των Λινοπεραμάτων.
Ήταν τόσο λεπτομερής η διαδικασία που είχε επιστρατευτεί από νωρίς μέχρι και δύτης για το δέσιμο του πλοίου για να «χαράξει τη διαδρομή» ενώ για να γίνει η αποβίβαση και να πατήσει έδαφος η νταλίκα χρειάστηκαν σχεδόν τρεις ώρες.
Υπενθυμίζεται ότι οι τελευταίες άδειες από τον Οργανισμό Λιμένος Ηρακλείου και το Λιμεναρχείο Ηρακλείου δόθηκαν αρχές Απριλίου.
Στις 5 Απριλίου ξεκίνησαν οι πρώτες εργασίες και έξι μέρες μετά ήταν όλα έτοιμα.

Η μόνη καθυστέρηση η γραφειοκρατία που ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2021

Ανάδοχος εταιρία για τη μεταφορά είναι η «Ερμής» Μεταφορές Βαρέων Αντικειμένων Α.Ε και γίνεται σε συνεργασία με την κρητική εταιρία BSbB που αναλαμβάνει μηχανολογικά και δομικά έργα, και σηκώνει την ευθύνη του φορτίου και την ασφαλή μεταφορά του από τη θάλασσα στη στεριά προς τον τελικό προορισμό.
Στα Λινοπεράματα έγινε διαμόρφωση αιγιαλού, κατασκευάστηκε ειδική πλατφόρμα με κυβόλιθους που τοποθετήθηκαν μέσα στη θάλασσα με πορεία προς την ακτή ενώ τοποθετήθηκαν και ξύλινοι στρωτήρες για να μπορέσει να περάσει το όχημα που τους μεταφέρει.
Για την ασφαλή εκφόρτωση των μετασχηματιστών 180 MVA σε τμήμα της ακτής και της χερσαίας ζώνης της περιοχής των Λινοπεραμάτων έχουν δοθεί εγκρίσεις από πολλές υπηρεσίες.
Από την Κτηματική Υπηρεσία Ηρακλείου, από την Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων , την Αρχαιολογική Υπηρεσία Ηρακλείου, από τον ΟΛΗ και το Λιμεναρχείο Ηρακλείου. Εργασίες υποστύλωσης έγιναν και σε επικίνδυνα σημεία της διαδρομής, ειδικά στο τμήμα Μάραθος – Δαμάστα. Πάντως το τιτάνιο έργο της μεταφοράς των μετασχηματιστών δρομολογείται αρκετό καιρό κυρίως ως προς την έκδοση των αδειών με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι η αλληλογραφία μεταξύ της αναδόχου εταιρείας μεταφοράς και της αρχαιολογικής υπηρεσίας Ηρακλείου ξεκίνησε στα τέλη του 2021!

Στις 3 το μεσημέρι της Πέμπτης 11 Απριλίου προσαιγιάλωσε στα Λινοπεράματα το motor ship που μετέφερε τον πρώτο μετασχηματιστή από τους επτά συνολικά που θα φτάσουν στον Σταθμό Μετατροπής στη Δαμάστα. Μέσα σε έξι ημέρες κατασκευάστηκε η ειδική πλατφόρμα ενώ άνοιξε και δίοδο στην Εθνική Οδό για να περάσει η αυτοκινούμενη νταλίκα

 

Οι εργασίες διαμόρφωσης για την προσαιγιάλωση του πλοίου και την ασφαλή εκφόρτωση του ειδικού εξοπλισμού πάνω στην ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα έγιναν με την παρουσία αρχαιολόγου.
Μετά την εκφόρτωση και τη λήξη και της τελευταίας μεταφοράς θα γίνει απομάκρυνση όλων των υλικών και αποκατάσταση στο συγκεκριμένο τμήμα της χερσαίας ζώνης των Λινοπεραμάτων.

Στενή συνεργασία με Περιφέρεια, Δήμο και Προέδρους Κοινοτήτων
Μια ημέρα πριν την προσαιγιάλωση το έργο της μεταφοράς παρουσιάστηκε με προβολή ταινίας στους προέδρους των Τοπικών Κοινοτήτων, Ροδιάς Γιάννη Ντουλάκη και στον αντιπρόεδρο Κώστα Αλεξανδράκη, Μαράθου, Λυσίμαχου Βλατά και Δαμάστας Κώστα Μαυράκη, στα γραφεία της εταιρείας που έχει αναλάβει το μεταφορικό έργο, ενώ υπάρχει στενή συνεργασία με τον δήμαρχο Μαλεβιζίου, Μενέλαο Μποκέα.
Όπως ήδη έχει γράψει η Φωνή του Μαλεβιζίου συνδετικό ρόλο μεταξύ κρίσιμων συσκέψεων και επαφών με τις αρμόδιες υπηρεσίες που εμπλέκονται σε αυτό το τιτάνιο έργο, είχε και ο αντιπεριφερειάρχης Κρήτης, Νίκος Ξυλούρης. Αρκετούς μήνες τώρα η χερσαία διαδρομή προγραμματιζόταν με κάθε λεπτομέρεια.

 

Η ΠΡΩΤΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΕΓΙΝΕ ΣΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΜΑΛΕΒΙΖΙΟΥ

 

 

Μαλεβίζι - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ