Ο Σταύρος Αρναουτάκης στο money-tourism.gr: Η Κρήτη του 2030: Αυθεντική, Βιώσιμη, Ανθεκτική

  • Με οδηγό την αυθεντικότητα, η Κρήτη διαµορφώνει το µέλλον της
  • Η Κρήτη δεν ακολουθεί τις εξελίξεις – τις δηµιουργεί, µε τον άνθρωπο στο επίκεντρο
  • Η Κρήτη παραµένει κορυφαίος προορισµός, µε σεβασµό στον τόπο και στους ανθρώπους της

Ο Περιφερειάρχης Κρήτης Σταύρος Αρναουτάκης µιλά στο ΧΡΗΜΑ & ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ για το όραµά του για τον τουρισµό του νησιού, τους στρατηγικούς στόχους της Περιφέρειας, τα µεγάλα έργα υποδοµών, την «πράσινη µετάβαση» και το µέλλον της Αυτοδιοίκησης.

Η Κρήτη είναι δεδοµένο ότι αποτελεί έναν από τους κορυφαίους τουριστικούς προορισµούς της Μεσογείου, µε ισχυρή ταυτότητα και διεθνή αναγνωρισιµότητα. Ο Περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης, µε πολυετή εµπειρία και σταθερό όραµα, µιλά αποκλειστικά στο Χρήµα & Τουρισµός για τις προτεραιότητες της Περιφέρειας στον τοµέα του τουρισµού. Από τη βιώσιµη ανάπτυξη και τις εναλλακτικές µορφές τουρισµού, µέχρι τα µεγάλα έργα υποδοµής και την «πράσινη Κρήτη», ο κ. Αρναουτάκης χαράζει την πορεία προς το 2030, θέτοντας στο επίκεντρο τον άνθρωπο, την κοινωνική συνοχή και την αυθεντική φιλοξενία.

Η συνέντευξη

Η συνέντευξη του Σταύρου Αρναουτάκη στον Κωνσταντίνο Στ. Δεριζιώτη, έχει ως ακολούθως:

Ο Τουρισµός στην Κρήτη αναπτύσσεται δυναµικά. Ποια είναι τα βασικά στοιχήµατα για τα επόµενα χρόνια;

Η Περιφέρεια Κρήτης µέσα από την εφαρµογή των αρχών της Αειφορίας, µε «Πυξίδα» την Αυθεντικότητα και στόχο την επίτευξη ενός βιώσιµου µοντέλου τουριστικής ανάπτυξης, δεσµεύεται για τη µέγιστη δυνατή προσπάθεια. Εργαζόµαστε µε το «βλέµµα» στραµµένο στην Κρήτη του 2030, έναν προορισµό ο οποίος θα είναι στις κορυφαίες θέσεις του κόσµου από πλευράς αναγνωρισιµότητας, θα προσφέρει αξέχαστη και εξατοµικευµένη εµπειρία στον επισκέπτη, θα είναι προσβάσιµος και ισότιµος για όλους ενώ, παράλληλα, θα αποτελεί έναν οργανισµό ανθεκτικό στην κάθε είδους κρίση ή απειλή. Σε πλήρη εναρµόνιση µε τα παραπάνω, η Περιφέρεια Κρήτης θα δώσει όλες της τις δυνάµεις και θα προσανατολίσει τις κάθε είδους πρωτοβουλίες της, για τη διάχυση του Κρητικού Τουρισµού στον «Χώρο» της Κρήτης (τον Βορρά, το Νότο, την Ανατολή, τη Δύση, την Ενδοχώρα), τον «Χρόνο» επιδιώκοντας 12 µήνες τουριστικής παρουσίας διαχρονικά και τον «Τρόπο» στηριζόµενη στο µεγαλύτερο πλεονέκτηµα της Κρήτης, τη διαφοροποίηση αλλά και την πληρότητα του τουριστικού προϊόντος. Και όλα τα παραπάνω σε διασύνδεση µε την Κρητική Πρωτογενή παραγωγή. Έχοντας εδραιώσει τις αρχές του Συν-Κρητισµού και µε επίκεντρο τον Άνθρωπο και την ευηµερία των τοπικών κοινωνιών παράλληλα µε την ιστορική παράδοση της αυθεντικής φιλοξενίας της Κρήτης, θα παρέχουµε κάθε υποστήριξη τόσο στον ντόπιο πληθυσµό και τους επισκέπτες όσο και στους Δήµους και σε κάθε αρµόδιο φορέα, αναπτύσσοντας τις βέλτιστες των υποδοµών και τη µέγιστη συνεργασία µε τα Τεχνολογικά και Ακαδηµαϊκά Ιδρύµατα του νησιού. Απώτερος σκοπός, η ανάπτυξη, οργάνωση και διαχείριση του τουριστικού προϊόντος στην περιφέρειά µας να αναδειχθεί σε πρότυπο µοντέλο σε παγκόσµια κλίµακα, επιβεβαιώνοντας ότι η Κρήτη είναι Αυθεντική, Διαφοροποιηµένη, Έξυπνη, Ολιστική εντός και εκτός γεωγραφικών ορίων!

Ποιοι είναι οι στρατηγικοί στόχοι της Περιφέρειας Κρήτης στον Τουρισµό;

Πρωταρχικός στόχος της Περιφέρειας Κρήτης και βεβαίως όλων των φορέων του τουρισµού είναι η εδραίωση της Κρήτης ως κορυφαίος τουριστικός προορισµός σε παγκόσµια κλίµακα, µέσω της περαιτέρω εξέλιξης και ανάδειξης, της µοναδικής τουριστικής της ταυτότητας.

Η ανάπτυξη του τουρισµού της Κρήτης σε χώρο, χρόνο και τρόπο βασίζεται στη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος, την εστίαση στην εµπειρία του επισκέπτη, την προώθηση εναλλακτικών µορφών τουρισµού και την ανάδειξη της αυθεντικότητας του προορισµού. Βασική µας µέριµνα αποτελεί η θωράκιση του προορισµού µε αντοχή σε οικονοµικές, κοινωνικές ή άλλου τύπου παγκόσµιες κρίσεις µέσω του διαφοροποιηµένου προϊόντος και της ασύγκριτης φιλοξενίας. Αντιµετωπίζουµε την τουριστική ανάπτυξη  ως συστατικό στοιχείο της τοπικής κοινωνίας και επιδιώκουµε την εξισορρόπηση της πρώτης µε την ευηµερία των κατοίκων. Η βελτίωση της ζωής των ντόπιων µέσα από την κοινωνική διάσταση του τουρισµού επιτρέπει την επίτευξη αρµονικής κοινωνικής και οικονοµικής ζωής και εξέλιξης. Παράλληλα, η ενίσχυση της  αειφορίας στον τουρισµό µε την εφαρµογή βιώσιµων πρακτικών σε όλη την τουριστική αλυσίδα του προορισµού, η προσαρµογή στην κλιµατική αλλαγή, ο  ψηφιακός µετασχηµατισµός, η καινοτοµία στην υιοθέτηση των νέων διεθνών τάσεων και η παροχή εξατοµικευµένης πληροφόρησης µας επιτρέπουν να ατενίζουµε το µέλλον µε τη βεβαιότητα της καθιέρωσης του νησιού στην κορυφή της τουριστικής αλυσίδας.

Ποια είναι η θέση σας για την ισόρροπη τουριστική ανάπτυξη µεταξύ Βόρειας και Νότιας Κρήτης;

Για την Περιφέρεια, το νησί µας, από την Κίσσαµο µέχρι τη Σητεία και από τις παραλίες του κρητικού πελάγους µέχρι τα νερά του λιβυκού, παραµένει ένα και αδιαίρετο σύνολο. Με αυτό το δεδοµένο,  σχεδιάζουµε πολιτικές και υλοποιούµε δράσεις για το παρόν, κυρίως όµως, για το µέλλον του  τουρισµού, µε γνώµονα το µέτρο και την ισορροπία, τη µέριµνα για την προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος και τον σεβασµό στον άνθρωπο και στις τοπικές κοινωνίες.

Σε αυτό το πλαίσιο, είναι στρατηγική επιλογή µας η συµµετοχή των τοπικών κοινωνιών στη διαχείριση της τουριστικής δραστηριότητας, ώστε να διασφαλίσουµε ότι τα οφέλη από τον τουρισµό κατανέµονται δίκαια και ανταποδοτικά. Συνεργαζόµαστε µε όλους τους φορείς του κλάδου έχοντας ως βασική αρχή ότι ο τουρισµός δεν είναι µόνο µια διαδικασία αλλά το αποτέλεσµα µιας σύνθετης και ολοκληρωµένης πολιτικής διεργασίας, της τουριστικής πολιτικής. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η Περιφέρεια Κρήτης είναι έτοιµη να αναπτύξει νέες πρωτοβουλίες, προκειµένου όλοι µαζί να συνεχίσουµε την πορεία µε ακόµη µεγαλύτερη αποφασιστικότητα προς την επίτευξη του βιώσιµου αναπτυξιακού µοντέλου τουριστικής διακυβέρνησης σε όλη την Κρήτη.

Σε επίπεδο υποδοµών (Περιβάλλον, Πολιτισµός) τι προβλέπεται για τη βελτίωση της εµπειρίας του επισκέπτη;

Ως Περιφέρεια Κρήτης επικεντρώνουµε τις προσπάθειές µας στην κατεύθυνση της βιώσιµης ανάπτυξης της ενδοχώρας, της ενδυνάµωσης των εναλλακτικών µορφών τουρισµού και την αξιοποίηση του πολιτισµού ως πυλώνα για τη δηµιουργία προστιθέµενης αξίας για την Κρήτη.

Σε αυτό το πλαίσιο επενδύουµε σταθερά και µε συνέπεια στην προστασία και ανάδειξη του πολιτιστικού αποθέµατος και τη δηµιουργία µουσειακών χώρων µε σύγχρονες προδιαγραφές. Εφαρµόζουµε ολοκληρωµένα προγράµµατα για την αναβάθµιση της εµπειρίας των επισκεπτών στα Μινωικά Ανακτορικά Κέντρα (Κνωσός, Φαιστός, Μάλια, Ζάκρος, Ζώµινθος, Κυδωνία), που αποτελούν πλέον Μνηµεία Παγκόσµιας Κληρονοµιάς ενώ έχουν ήδη παραδοθεί τα καινούρια και υπερσύγχρονα Αρχαιολογικά Μουσεία Χανίων, Μεσαράς και Αγίου Νικολάου.

Έχουµε µελετήσει και σχεδιάσει, σε συνεργασία µε τους Δήµους και τους τοπικούς φορείς διαχείρισης, ολοκληρωµένα δίκτυα πεζοπορικών και πολιτιστικών διαδροµών σε όλη την Κρήτη. Ήδη περισσότερες από 40 διαδροµές είναι ολοκληρωµένες στο πλαίσιο των Chania Trails και ακολουθεί η υλοποίηση των δικτύων σε Ψηλορείτη, Αστερούσια και Λασίθι.

Παράλληλα, σε συνεργασία µε το Υπουργείο Πολιτισµού και µε αναγνωρισµένα ερευνητικά ιδρύµατα και άλλους συναρµόδιους φορείς, έχουµε ετοιµάσει σειρά µελετών για την επόµενη µέρα στην ανάδειξη αρχαιολογικών χώρων, µνηµείων, φυσικών τόπων ενώ έχουµε δηµιουργήσει εξειδικευµένα χρηµατοδοτικά εργαλεία για την υλοποίηση αυτού ακριβώς του σχεδιασµού.

Θεωρούµε ότι η Κρήτη του 2030 θα είναι, µέσα και από αυτές τις προσπάθειες, κατάλληλα προετοιµασµένη για να ατενίζει το µέλλον µε αισιοδοξία και µε τη µατιά στραµµένη στη βιώσιµη ταυτότητα του τόπου µας, των κατοίκων του και των επισκεπτών του.

Έργα υποδοµής στην Κρήτη. Μεταξύ αυτών και το νέο αεροδρόµιο στο Καστέλι. Ποια είναι η πραγµατική του αξία για την Κρήτη και ποιες οι προκλήσεις που βλέπετε µπροστά;

Τα µεγάλα έργα υποδοµής είναι καίριας σηµασίας για την επιτάχυνση της αναπτυξιακής πορείας της Κρήτης. Δίνουν υπόσταση στην περιφερειακή διακυβέρνηση. Έχοντας βιώσει τις συνέπειες της πανδηµίας, της  ενεργειακής κρίσης, αντιµετωπίζοντας τις επιπτώσεις της κλιµατικής αλλαγής, αντιλαµβανόµαστε ότι η υλοποίηση των µεγάλων έργων υποδοµής, συνδέεται µε τα νέα χρηµατοδοτικά µοντέλα και την ορθή αξιοποίησή τους.

Στην κατεύθυνση αυτή κινούµαστε δυναµικά και αποφασιστικά χωρίς άγονους ανταγωνισµούς και ανώφελες αντιπαλότητες. Ιεραρχούµε και αξιολογούµε τις προτεραιότητές µας, συνδέοντας το µεσοπρόθεσµο µε το µακροπρόθεσµο. Με αυτά τα δεδοµένα επιλέγουµε την Ποιοτική Ανάπτυξη, η οποία αυξάνει την παραγωγικότητα και δηµιουργεί νέες θέσεις εργασίας. Δίνουµε έµφαση στα έργα µακράς πνοής, στην ολοκλήρωση των µεταφορικών υποδοµών, στην επιτάχυνση της ενεργειακής και ψηφιακής µετάβασης. Επιλέγουµε τη Δυναµική Κοινωνική Συνοχή για τη µείωση των κοινωνικών αποκλεισµών και ανισοτήτων.

«Η Κρήτη του 2030 θα είναι ένας προορισμός στις κορυφαίες θέσεις του κόσμου από πλευράς αναγνωρισιμότητας. Στόχος μας είναι ένας τουρισμός 12 μηνών, με διάχυση σε όλη την Κρήτη, από Βορρά μέχρι Νότο. Η αυθεντικότητα, η αειφορία και η κοινωνική συνοχή είναι οι τρεις πυλώνες της τουριστικής μας στρατηγικής»

Προκρίνουµε την Ενεργό Περιβαλλοντική Διαχείριση που εστιάζει στην κλιµατική αλλαγή και τη βιώσιµη διαχείριση των υδάτων. Για την Περιφέρεια Κρήτης ο σχεδιασµός των µεγάλων έργων υποδοµών προϋποθέτει τη συµµετοχή όλων των εµπλεκόµενων φορέων. Η επίτευξη των κοινών στόχων, διασφαλίζει ότι η Κρήτη θα καταφέρει να αντιµετωπίσει τις προκλήσεις και να οδηγηθεί σε µια νέα εποχή ανάπτυξης και ευηµερίας.

Και βεβαίως, όπως τονίζω διαρκώς, η ολοκλήρωση του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, αποτελεί την κορυφή της αναπτυξιακής πυραµίδας του νησιού. Ένας σύγχρονος, ευρωπαϊκών προδιαγραφών αυτοκινητόδροµος που διατρέχει την Κρήτη από την Κίσσαµo µέχρι τη Σητεία,  δεν αποτελεί µόνο µια βασική αναπτυξιακή προοπτική, αλλά κυρίως έρχεται να καλύψει το αναπτυξιακό έλλειµµα του νησιού. Μια πάγια εκκρεµότητα, που σε µεγάλο βαθµό οφείλεται στη λογική του υπερσυγκεντρωτικού κράτους,  του κράτους που δεν τολµά να αποκεντρώσει αρµοδιότητες και να κατανέµει πόρους στις Περιφέρειες.

Την ίδια στιγµή η πρόοδος της κατασκευής του νέου αεροδροµίου στο Καστέλλι, αναµένεται να µεταβάλει, σε µεγάλο βαθµό, τη θέση της Κρήτης, στον τοµέα των µεταφορών. Οφείλουµε, όµως, να επισηµάνουµε, πως η περιοχή του Καστελλίου χρειάζεται µια σειρά συνοδών έργων, είτε αυτά αφορούν την αντιπληµµυρική προστασία της περιοχής είτε την κατασκευή συνδετήριων οδικών αξόνων.

Ποια είναι η στρατηγική σας για την «πράσινη Κρήτη»; Πού δίνεται σήµερα η έµφαση;

Στον στρατηγικό σχεδιασµό της Περιφέρειας αποτυπώνεται µια κεντρική φιλοσοφία µας, την οποία θέλουµε να συνεχίσουµε µε ακόµα µεγαλύτερη ένταση και αποτελεσµατικότητα τα επόµενα χρόνια. Και αυτή η φιλοσοφία έχει στον πυρήνα της ως βασικό πυλώνα την πράσινη µετάβαση, που πρέπει, όµως, να είναι δίκαιη και συµπεριληπτική. Πάνω σε αυτόν τον άξονα, διαµορφώνοντας και όχι ακολουθώντας τις εξελίξεις, βρισκόµαστε ένα βήµα µπροστά.

Κοιτάζοντας τη µεγάλη εικόνα, σε έναν κόσµο που αλλάζει µε ραγδαίες ταχύτητες, δεν εφησυχάζουµε. Ακολουθώντας την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συµφωνία, µε πραγµατισµό και αξιοποιώντας την καινοτοµία και τη γνώση που παράγεται στα Ερευνητικά και Ακαδηµαϊκά Ιδρύµατα της χώρας, προχωρούµε στην Πράσινη Μετάβαση, αναπτύσσονται τις σχετικές δράσεις µε τρόπο ισορροπηµένο, ώστε να διασφαλίζεται η συµµετοχή και η συµπόρευση µε τις κοινωνικές και παραγωγικές δυνάµεις του νησιού.

Στην Περιφέρεια Κρήτης, τα τελευταία χρόνια έχουµε εργαστεί µε συνέπεια, όχι µόνο για να καλύψουµε το ενεργειακό κενό των προηγούµενων ετών αλλά και για να καταστήσουµε την περιοχή µας πρωτοπόρα στη νέα ενεργειακή εποχή, προς όφελος της κοινωνίας και του ίδιου του περιβάλλοντος. Προς αυτήν την κατεύθυνση, καταβάλαµε µεγάλες προσπάθειες, στα όρια των θεσµικών µας αρµοδιοτήτων, τόσο για την ολοκλήρωση των δύο ηλεκτρικών διασυνδέσεων του νησιού, όσο και για την ενίσχυση της ενεργειακής δηµοκρατίας, µέσα από τη στήριξη των ενεργειακών κοινοτήτων.

Επιπρόσθετα, έχουµε εγκρίνει τον Περιφερειακό Σχεδιασµό για την Προσαρµογή στην Κλιµατική Αλλαγή και έχουµε αναλύσει την τρωτότητα 14 αναπτυξιακών τοµέων της Κρήτης. Έχουµε καταλήξει σε 230 µέτρα που πρέπει να εφαρµοστούν προκειµένου να προσαρµοστούν όλοι αυτοί οι τοµείς στις κλιµατικές µεταβολές µε το µικρότερο περιβαλλοντικό, οικονοµικό και κοινωνικό κόστος.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, πάγια θέση της Περιφέρειας Κρήτης είναι ότι το νησί µας θεωρείται, πλέον, ως το κλιµατικό και ενεργειακό hotspot της Ελλάδας αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Μεσογείου.

Τα έργα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων, οι µονάδες ΑΠΕ που λειτουργούν ήδη ή πρόκειται να αδειοδοτηθούν τα επόµενα χρόνια, δηµιουργούν µεν νέα δεδοµένα στην πορεία για την κλιµατική ουδετερότητα, ταυτόχρονα, όµως, αναδεικνύουν την ανάγκη για την εφαρµογή και υλοποίηση της πράσινης ατζέντας µε τρόπο δίκαιο και συµπεριληπτικό.

Ο ΒΟΑΚ αποτελεί «αιώνια υπόθεση». Ποια είναι η θέση σας σήµερα και τι προσδοκάτε από την Πολιτεία;

Έχω τονίσει επανειληµµένα πως  ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης, φέρνει πιο κοντά τη Δυτική µε την Ανατολική Κρήτη  και ισχυροποιεί την περιφερειακή µας ταυτότητα.

Προάγει την Περιφερειακή Ανάπτυξη. Τονώνει την κοινωνική συνοχή. Ισχυροποιεί το αποτύπωµα της Κρήτης στον παγκόσµιο χάρτη. Ο ΒΟΑΚ για την Περιφέρεια Κρήτης ξεκινά από την Κίσσαµο και φτάνει µέχρι τη Σητεία. Αυτή είναι η πραγµατικότητα και πάνω σε αυτή την αναµφίβολη ανάγκη, είµαι βέβαιος ότι θα αναζητηθούν οι απαιτούµενοι πόροι, ικανοποιώντας ένα διαχρονικό αίτηµα των Σητειακών, αλλά και όλης της κοινωνίας του Λασιθίου. Από τη δική µας πλευρά, ως Περιφέρεια Κρήτης, θα είµαστε παρόντες. Θα διεκδικούµε τις λύσεις που απαιτούνται. Θα συνεχίσουµε να αγωνιούµε κάθε φορά που θα προκύπτει ένα εµπόδιο. Θα συµβάλλουµε έµπρακτα για τη µετάβαση στην Περιφερειακή Διακυβέρνηση. Θα συνεργαζόµαστε µε τα Υπουργεία και όλους τους Δήµους για την ολοκλήρωση αυτού του οραµατικού συγκοινωνιακού έργου που κλείνει έναν κύκλο και ανοίγει έναν άλλο για τον τόπο µας. Γιατί ο ΒΟΑΚ µεταφέρει ταχύτερα την Κρήτη στη νέα εποχή.

Υπάρχει σχέδιο για πιο βιώσιµες και ασφαλείς µετακινήσεις µέσα στην Κρήτη;

cretecreteΑναφορικά µε τα ζητήµατα της Οδικής Ασφάλειας, είναι απαραίτητο να επισηµάνω πως κάθε σχετική συζήτηση επισκιάζεται από τους αριθµούς και τις στατιστικές µελέτες. Πρόκειται για δεδοµένα που επιτάσσουν ολιστικές παρεµβάσεις από το κεντρικό κράτος, την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση, τους Δήµους και τελικά, την κοινωνία των πολιτών. Μόνο µέσα από τη συνεργασία και τη συστράτευση θα καταφέρουµε να ενισχύσουµε την εθνική συµµαχία για τη µείωση των τροχαίων ατυχηµάτων και το κλείσιµο µιας λίστας που συνεχίζει να αποτελεί «πληγή που αιµορραγεί» στους κόλπους της κοινωνίας. Από τη δική µας πλευρά, τονίζουµε πως είµαστε διαρκώς στο πλευρό και του Υπουργείου και των τοπικών φορέων για τη δροµολόγηση των έργων που απαιτούνται.

Πρόκειται για έργα «ζωτικής σηµασίας», καθώς κάθε µέτρο του οδικού δικτύου που αναβαθµίζεται µετατρέπεται σε «σανίδα σωτηρίας» για τους οδηγούς και κυρίως για τους ανθρώπους νεαρής ηλικίας. Με αυτό το δεδοµένο, από το «Επιχειρησιακό Πρόγραµµα Κρήτη 2014-2020», υλοποιούµε ένα εκτεταµένο σχέδιο οδικής ασφάλειας στο επαρχιακό και εθνικό δίκτυο του νησιού, µε παρεµβάσεις προϋπολογισµού 34,5 εκατοµµυρίων ευρώ. Παράλληλα, από το Πρόγραµµα Δηµοσίων Επενδύσεων ολοκληρώσαµε το έργο για τη Βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στους Οδικούς Άξονες: Ηράκλειο-Μοίρες-Τυµπάκι-Αγία Γαλήνη, Ηράκλειο-Μάλια και Χανιά- Ρέθυµνο, µε τη χρηµατοδότηση να πλησιάζει τα 10 εκ. ευρώ.

Επίσης, από το Ταµείο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας υλοποιούνται δύο έργα Οδικής Ασφάλειας. Το πρώτο, στο τµήµα Καστέλι Κισσάµου µέχρι το Καλό Χωριό µε προϋπολογισµό 27,3 εκ. ευρώ και το δεύτερο αφορά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στην Περιφερειακή Ενότητα Λασιθίου προϋπολογισµού 11,7 εκ. ευρώ.

Στο τρέχον πρόγραµµα «Κρήτη 2021-2024», τον περασµένο Απρίλιο υπογράψαµε τη χρηµατοδότηση µε 20 εκ. ευρώ, του έργου για τη Βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στην Περιφερειακή Ενότητα Ηρακλείου, µε τις παρεµβάσεις να εκτείνονται σε 144 χιλιόµετρα του οδικού δικτύου. Και βεβαίως, να τονίσω πως είµαστε έτοιµοι να εντάξουµε προς χρηµατοδότηση το έργο για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας από το Αεροδρόµιο των Χανίων µέχρι το Πολυτεχνείο Κρήτης.  Πρόκειται για ένα έργο προϋπολογισµού 3,7 εκατοµµυρίων ευρώ στο οποίο περιλαµβάνονται και τρεις κυκλικοί κόµβοι. Για να το κάνω σαφές. Ο αγώνας για την Οδική Ασφάλεια είναι συνώνυµος του αγώνα για τη ζωή.

Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τη διοικητική µεταρρύθµιση του «Καλλικράτη». Πώς αξιολογείτε το σηµερινό πλαίσιο λειτουργίας των Περιφερειών;

Η µεταρρύθµιση της αυτοδιοίκησης µε τον νόµο «Καλλικράτη» θα έπρεπε να επιβεβαιώνει ότι οι Δήµοι και οι Περιφέρειες παραµένουν δύο αναντικατάστατοι δηµοκρατικοί θεσµοί, καθώς λειτουργούν µέσα από την αδιαµεσολάβητη σχέση µε τους πολίτες.

Σήµερα, όµως, το θεσµικό και οικονοµικό µοντέλο που καλούµαστε να εφαρµόσουµε, συνιστά µια µεγάλη αντίφαση. Το κράτος αγνοεί τα ευρωπαϊκά δεδοµένα, αν και βασική πηγή χρηµατοδότησης παραµένουν οι ευρωπαϊκοί πόροι.

Και την ίδια στιγµή, ενώ καλούµαστε να υλοποιήσουµε ευρωπαϊκές πολιτικές, είτε για το περιβάλλον και την κλιµατική αλλαγή,  είτε  για την πρόνοια και την κοινωνική συνοχή, εντούτοις, βρισκόµαστε πολύ κάτω από τον µέσο όρο στους βαθµούς της αποκέντρωσης και της οικονοµικής αυτοτέλειας.

Είναι χαρακτηριστικό πως στην τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ και του Παγκοσµίου Παρατηρητηρίου για τη Χρηµατοδότηση και τις Επενδύσεις της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σε µια µελέτη 153 χωρών, η Ελλάδα, µε βάση τη σχέση εσόδων και Εθνικού ΑΕΠ, κατατάσσεται µεταξύ των πιο συγκεντρωτικών κρατών, ενώ η αναλογία των δαπανών σε σχέση µε το εύρος των αρµοδιοτήτων, επιβεβαιώνει την κοινή µας αγωνία πως η αυτοδιοίκηση έχει πολύ περιορισµένες αρµοδιότητες, σε σχέση µε το ευρωπαϊκό αλλά και το διεθνές περιβάλλον, στοιχείο που αποτελεί έναν ακόµα δείκτη συγκεντρωτισµού του Ελληνικού κράτους.

«Ο ΒΟΑΚ αποτελεί την κορυφή της αναπτυξιακής πυραμίδας της Κρήτης.
Η Κρήτη είναι πλέον το ενεργειακό και κλιματικό hotspot της Ελλάδας και της Μεσογείου»

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, όσοι υπηρετούµε σε Δήµους και Περιφέρειες, οφείλουµε να αναδείξουµε την ανάγκη για ένταξη της Ελληνικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο διεθνές της περιβάλλον. Με αυτό το δεδοµένο, η γενναία αποκέντρωση αποτελεί κρίσιµο θεσµικό αναπτυξιακό εργαλείο για τη χώρα µας, ενώ η µετάβαση της χώρας από την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση στην Περιφερειακή Διακυβέρνηση είναι το µεγάλο ζητούµενο.

Υπάρχει κάποιο µήνυµα που θέλετε να στείλετε στους πολίτες της Κρήτης µετά από τόσα χρόνια κοινής πορείας;

Η Κρήτη γεωγραφικά βρίσκεται στα άκρα της Ευρώπης, πολιτισµικά, πνευµατικά και κοινωνικά αποτελεί την καρδιά της. Αυτόν το τόπο καλούµαστε να υπηρετήσουµε, ανοίγοντας νέους δηµιουργικούς κύκλους. Μια διαδροµή που συνεχίζεται χάρη στην εντολή που µας έδωσαν οι Κρητικοί. Μια εντολή για να συνεχίσουµε τη συνεργασία. Να αναπτύξουµε περαιτέρω το περιφερειακό σύστηµα,  που συγκροτείται στη βάση υγιών παραγωγικών δυνάµεων. Από ανθρώπους που αγαπούν την πρόοδο και προπάντων λατρεύουν τον τόπο τους. Το προηγούµενο διάστηµα, δώσαµε έµφαση στην αξία «άνθρωπος».  Ενισχύσαµε την κοινωνική συνοχή  και κάναµε µεγάλα βήµατα στον ψηφιακό εκσυγχρονισµό. Οι δεκαετίες των προσδοκιών  που δεν επαληθεύονταν ανήκουν πια οριστικά στο παρελθόν. Έργα που φάνταζαν ουτοπικά, είναι σήµερα πιο ορατά από ποτέ. Σήµερα, είµαστε εδώ και συνεχίζουµε τη δουλειά για την Κρήτη του 2030.

money-tourism.gr

Κρήτη - ΡΟΗ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ ΑΡΘΡΑ